De gemeente Leiderdorp heeft slechts een gedeeltelijk en verouderd beeld van de staat van haar schoolgebouwen, blijkt uit een recent onderzoek van de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp. Deze beperkte informatie zorgt ervoor dat de gemeente geen volledig inzicht heeft in de benodigde uitgaven voor renovatie en nieuwbouw. In Leiderdorp gaat het om 15 schoolgebouwen die onderdak bieden aan duizenden leerlingen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Volgens het rapport heeft de gemeente Leiderdorp te maken met een verouderd inzicht in de kwaliteit van de schoolgebouwen. Dit komt deels door een tekort aan ambtelijke capaciteit. Schoolbesturen klagen dat er weinig actie wordt ondernomen naar aanleiding van de problemen die zij aankaarten. Hierdoor verslechtert de communicatie tussen de gemeente en de scholen, wat de aanpak van huisvestingsvraagstukken belemmert.
De komende jaren staat Leiderdorp voor een grote uitdaging op het gebied van onderwijshuisvesting. De gemeentelijke bijdrage vanuit het rijk is binnenkort naar verwachting niet meer voldoende om alle kosten te dekken. Het is op dit moment onduidelijk hoeveel extra geld er nodig zal zijn voor de renovatie en (ver)nieuwbouw van schoolgebouwen in Leiderdorp. Deze onzekerheid maakt het lastig om concrete plannen te maken voor de toekomst.
De Rekenkamer adviseert de gemeente Leiderdorp om haar informatie over de schoolgebouwen zo snel mogelijk te actualiseren. Daarbij is het belangrijk dat niet alleen grote, maar ook kleinere schoolbesturen betrokken worden bij het opstellen van nieuwe huisvestingsplannen.
De Rekenkamer beveelt verder aan om plannen te maken met een langere horizon, tot het jaar 2040, om beter voorbereid te zijn op de uitdagingen van de toekomst.
Op 21 oktober worden de bevindingen van het onderzoek gepresenteerd tijdens een raadinformatieavond in Leiderdorp.
NieuwsTelefoon Redactie
071 - 5425160