De samenwerking tussen Oranje Nassau College Clauslaan (ONC) in Zoetermeer en mboRijnland heeft haar eerste succes opgeleverd. De pilot van de geïntegreerde leerroute (GLR), gestart in februari 2023, heeft als doel om vmbo-leerlingen naadloos te laten doorstromen naar het mbo zonder dat ze een vmbo-examen hoeven af te leggen. De eerste lichting studenten heeft hun mbo niveau 2-diploma succesvol behaald.
De geïntegreerde leerroute stelt leerlingen in staat om na hun derde of vierde jaar van het vmbo door te stromen naar het mbo, zonder een vmbo-examen af te leggen. Dit is een ingrijpende verandering in het traditionele onderwijstraject, maar de samenwerking tussen het ONC en mboRijnland maakt dit mogelijk. Alle zeven leerlingen die aan de pilot deelnamen, hebben hun mbo-diploma behaald; twee van hen stromen nu zelfs door naar een mbo-opleiding op niveau 3 of 4.
Vertrouwen
Marianne Molsbergen, programmamanager en initiatiefnemer van de geïntegreerde leerroute bij mboRijnland, benadrukt dat de samenwerking tussen beide instellingen cruciaal was voor het succes van de pilot. “Het geheim zit ‘m in de investering in de relatie, de gezamenlijke ambitie en het vertrouwen in elkaar. Het opzetten van een geïntegreerde leerroute vraagt om nauwe samenwerking over de grenzen van de eigen organisatie heen. Dat klinkt gemakkelijk, maar is het geenszins,” aldus Marianne.
Gieta Pultoo, teamleider Zorg & Welzijn van ONC Clauslaan: “De werkgroep GLR heeft zich gecommitteerd om deze leerroute tot een succes te maken. We stellen ons flexibel op, sparren met elkaar en blijven samenwerken in het belang van onze leerlingen.”
De sterke samenwerking tussen het ONC en mboRijnland zorgde ervoor dat praktische hobbels konden worden overwonnen, zoals de registratie van leerlingen en hun recht op een OV-kaart. Door open communicatie en gedeeld vertrouwen konden problemen snel en effectief worden aangepakt, wat leidde tot het succes van deze leerroute.
OV-kaart
Tijdens de pilot waren er enkele uitdagingen die opgelost moesten worden. Een voorbeeld was de verwarring rondom het gebruik van de OV-kaart. Omdat de leerlingen officieel nog ingeschreven stonden bij het ONC, was er onzekerheid over hun recht op een OV-kaart, terwijl deze voor de leerlingen essentieel was om naar hun stageplek te kunnen reizen. Na overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werd erkend dat de regelgeving moet worden aangepast. Tot die tijd vergoeden de scholen de reiskosten van de studenten, zodat ze zonder belemmering hun opleiding kunnen vervolgen.
Een ander voorbeeld was de registratie van ONC-leerlingen op het digitale platform Scholen op de Kaart. Zij werden onterecht geregistreerd als ‘afstroom’, wat negatief afstraalde op de prestaties van het ONC. Dankzij de goede samenwerking tussen beide scholen en de actieve betrokkenheid van het ministerie kon dit probleem worden aangepakt.
Begeleiding
Een van de belangrijkste succesfactoren van de geïntegreerde leerroute is de intensieve begeleiding die de leerlingen krijgen. Zowel de mentoren van het ONC als de studieloopbaanbegeleiders (slb’ers) van mboRijnland werken nauw samen om ervoor te zorgen dat leerlingen gemotiveerd blijven en niet uitvallen. Deze nauwe samenwerking heeft ervoor gezorgd dat leerlingen die het moeilijk hadden, toch succesvol hun opleiding konden afronden.
Gieta voegt hieraan toe: “We blijven betrokken bij de leerlingen. Zo nodigen we de leerlingen die midden in het jaar de overstap hebben gemaakt, wel uit voor de diploma-uitreiking aan het einde van het schooljaar. Ze ontvangen (nog) geen diploma, maar wel een plek op het podium en in de schijnwerpers met klasgenoten en de mentor.”
In de tweede lichting, die in februari 2024 van start ging, leidde een minder gestroomlijnde afstemming tussen nieuwe mentoren tot een hoger verzuim en motivatieproblemen bij sommige studenten. Dit werd snel aangepakt en heeft geleid tot de verbetering van het begeleidingsmodel voor toekomstige lichtingen.
Voordelen
De geïntegreerde leerroute biedt een ‘zachtere landing’ voor vmbo-leerlingen die de overstap maken naar het mbo. In plaats van abrupt van het vmbo naar het mbo over te stappen, krijgen ze de tijd om in een half jaar te wennen aan hun nieuwe omgeving en vakken. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet vastlopen op vakken die minder relevant zijn voor hun vervolgopleiding en dat ze eerder kunnen beginnen met stages. Het resultaat is dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun mbo-opleiding en meer kans hebben op het behalen van een diploma en uiteindelijk een baan.
Uitbreiding
Hoewel de eerste pilot met slechts zeven leerlingen begon, heeft het succes al geleid tot een verdubbeling van het aantal deelnemers in de tweede lichting. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren verder zal toenemen. Zowel ONC als mboRijnland zijn ervan overtuigd dat dit model kan worden opgeschaald om nog meer vmbo-leerlingen een betere kans te geven op het behalen van een startkwalificatie.
De geïntegreerde leerroute van mboRijnland en ONC is een succesvol voorbeeld van hoe regionale samenwerking tussen verschillende scholen kan leiden tot betere kansen voor leerlingen. Ondanks de uitdagingen hebben de betrokken scholen laten zien dat een flexibele en op de student gerichte aanpak bijdraagt aan het behalen van een startkwalificatie. Dit succes biedt perspectief voor verdere groei en ontwikkeling van deze leerroutes in de toekomst.
Leiden Maatschappij OnderwijsTelefoon Redactie
071 - 5425160