De Heinsiuslaan in Leiderdorp. (Foto: CDA Leiderdorp)

Wel of geen knip in de Heinsiuslaan?

Wordt de Heinsiuslaan wel of niet afgesloten voor doorgaand verkeer? De zogeheten ‘knip’ in de weg, bedoeld om het sluipverkeer te verminderen, is een onderwerp dat al sinds 2020 op tafel ligt. De gemeente is nog bezig met onderzoek. De kwestie werd besproken in de commissievergadering over de prioritering van mobiliteit.

Jan Huisman van het CDA toonde zich tevreden met de algemene planning van de mobiliteitsprojecten, maar miste de Heinsiuslaan in de prioriteitenlijst. Hij vroeg zich af of de herinrichting van de weg nu helemaal van de baan is. “Is de herinrichting nog wel op de planning?” vroeg hij zich af. Mieke van Ulden van D66 wees erop dat de knip in de Heinsiuslaan nergens in de huidige plannen genoemd wordt, en stelde de vraag of dit bewust is.

Frank van Noort van de VVD benadrukte dat de gemeenteraad al eerder een besluit had genomen over de knip. “Hoe wordt er opvolging gegeven aan beleid dat unaniem is vastgesteld? Het besluit over de knip hebben we gewoon genomen”, stelde hij.


Frank van Noord over de knip op de Heinsiuslaan.

Hierop reageerde Olaf McDaniel van PvdA-GroenLinks dat er nog geen definitieve beslissing is gemaakt over de knip en dat de effecten van de herstructurering van de Voorhoflaan eerst moeten worden geëvalueerd voordat er verdere stappen worden gezet.

Verkeersdruk
De discussie draaide niet alleen om de vraag of de knip er komt, maar ook om de effecten op de verkeersdruk in de omliggende wijken. Volgens McDaniel leidt een knip in de Heinsiuslaan tot extra files op de Gallaslaan. “Die files kan je verwachten als je de knip maakt”, zei hij. Van Noort hield echter vast aan de eerdere besluitvorming: “De knip zou al in het eerste kwartaal van 2023 zijn uitgevoerd.”


Gebke van Gaal over de knip op de Heinsiuslaan.

Flexibel
Wethouder Gebke van Gaal gaf aan dat de mobiliteitsplannen flexibel blijven. “We zeggen niet dat we de knip niet meer doen, maar we willen eerst kijken naar andere factoren, zoals de invoering van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur”, legde ze uit. De wethouder benadrukte dat de Heinsiuslaan niet definitief van de lijst is gehaald en dat het college nog kijkt naar de diverse maatregelen.

Van Gaal erkende dat de planning voor mobiliteitsprojecten beweeglijk is en soms moet worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen. Ze gaf aan dat bewoners betrokken zullen worden bij toekomstige besluiten: “Zodra er meer duidelijkheid is, worden bewoners geïnformeerd.” De wethouder verwacht later deze maand bewoners te kunnen informeren.

Advertentie

Leiderdorp Politiek


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×