Woon of werk je in de provincie Zuid-Holland? Dan begint je werkdag waarschijnlijk niet op kantoor, maar stapvoets op de snelweg. En na een dag zwoegen, wacht je mogelijk weer hetzelfde lot. Cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat files dit jaar niet alleen vaker voorkwamen, maar ook langer duurden. Dit blijkt uit onderzoek van mediapartner Omroep West.
In Zuid-Holland stonden in 2024 tot dusver 107.891 verkeersopstoppingen. Dat is een flinke toename (14 procent) ten opzichte van vorig jaar (94.604). In 2022 was het aantal files (69.084) nog veel lager. Dat kwam omdat in de eerste drie maanden van 2022 corona nog volop rondwaarde en er beperkende maatregelen golden.
Gemiddeld 2,7 kilometer per file
Er stond in 2024 een duizelingwekkend aantal van ruim 290 miljoen kilometer file in Zuid-Holland. Dat komt neer op een gemiddelde lengte van 2,7 kilometer per file. Dat is iets minder dan in de twee voorgaande jaren (gemiddeld 2,77 kilometer in 2023 en 2,74 kilometer in 2022).
Die vertraging kost je gemiddeld een kwartier extra reistijd. Een jaar eerder was dit een minuutje minder. Tijdens de ochtendspits stonden er 34.433 files. In de avondspits waren dat er 42.926. Daarnaast stonden er ook nog eens 30.532 files buiten de spits om.
Spits
Volgens de definitie van Rijkswaterstaat vallen files op werkdagen tussen 6.00 uur en 10.00 uur onder de noemer ochtendspits en tussen 16.00 uur en 20.00 uur is dit avondspits. Overige files – buiten deze tijden en in het weekend – vallen dus buiten de spits.
Rijkswaterstaat verdeelt de oorzaken van files in categorieën. Verreweg het vaakst was ‘drukte’ de oorzaak van vertragingen, goed voor ruim 100.000 files. Ongevallen zorgden voor ruim 2.000 files, terwijl stilstaande voertuigen 800 keer ervoor zorgde dat jij niet door kon rijden. Daarnaast werd ook in 2024 weer volop gewerkt op de verschillende snelwegen in Zuid-Holland. Door werkzaamheden ontstonden er 3.309 files.
Filelengte, fileduur en filezwaarte nemen toe
Niet alleen het aantal vertragingen nam toe. Ook de filezwaarte – een combinatie van filelengte en duur – steeg met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale filelengte groeide met 11 procent en de fileduur nam zelfs met 22 procent toe ten opzichte van 2023.
Een algemene verklaring voor het toegenomen fileleed is het aantal mensen dat in Nederland woont. “De bevolking blijft groeien, net als het aantal auto’s”, zegt een woordvoerder van de ANWB.
Meer auto’s zorgen voor problemen
Volgens cijfers van het CBS rijden er per 1 januari 2024 9,1 miljoen personenauto’s op de Nederlandse wegen. “Zeker sinds corona zijn er meer dan een half miljoen auto’s bijgekomen en neemt de drukte op de weg toe”, vervolgt de ANWB-woordvoerder.
Er geldt nog altijd een ‘dempend effect’ op de weg, ten opzichte van de periode vóór corona. Dat komt doordat meer mensen thuiswerken. ‘Anders zou de situatie nog erger zijn.’ Kortom, de verkeersdrukte in Zuid-Holland is in 2024 fors toegenomen. Meer auto’s, meer mensen en meer vertragingen. De files lijken voorlopig nog niet te verdwijnen.
Leiden Leiderdorp Maatschappij Oegstgeest Voorschoten Wassenaar ZoeterwoudeTelefoon Redactie
071 - 5425160