(Foto: ANP via Omroep West)

Irritaties over uitvallen bussen nieuwe busmaatschappij: 'Chauffeur moest passagier de weg vragen'

Een chaos. Zo omschrijven reizigers bij het busstation naast Leiden Centraal de dienstregeling van Qbuzz, de nieuwe busmaatschappij in het noordelijk deel van Zuid-Holland. Er zijn vertragingen, bussen die uitvallen en chauffeurs die de weg niet kennen.

Veel chagrijnige gezichten donderdag tijdens de ochtendspits bij het busstation in Leiden. Reizigers staan wéér te wachten op bussen die flinke vertragingen hebben of zelfs helemaal niet komen opdagen. En dat is de hele week al het geval, op meerdere plekken in de regio.

Een studente zegt: “Net is al mijn derde bus uitgevallen. Ik moet over tien minuten tentamen doen. Ik ga nu maar de stad in rennen. Ik hoop dat ze er begrip voor hebben als ik te laat ben.”

‘Ik ga liever lopen’
“Ook een andere student heeft de hoop op het busvervoer net opgegeven. Ik kan beter 25 minuten gaan lopen naar mijn bestemming dan hier op een bus blijven wachten.” Een ander jongeman staat zich even verderop ook op te winden: “Dinsdag werden er drie bussen gecanceld voordat er eindelijk eentje naar Noordwijk ging en vandaag is het weer een drama.”

“Ik ga van maandag tot en met donderdag met de bus”, zegt een vrouw. Maandag moest ik een half uur wachten en terug twintig minuten. Dinsdag heb ik twintig minuten gewacht. Woensdag ben ik maar met een collega in de auto meegereden omdat ik niet weer te laat wilde komen.

Sinds zondag heeft Qbuzz het busvervoer overgenomen van Arriva in de regio’s Leiden, Bollenstreek, Duinstreek, Zoetermeer, Alphen aan den Rijn en Gouda. Dat zorgt voor behoorlijk wat veranderingen in de dienstregeling. Maar het zijn niet alleen de bussen die te laat komen of uitvallen die voor ergernis en verbazing zorgen. Ook de rijvaardigheden bij buschauffeurs zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij reizigers.

Een buspassagier vertelt: “Een buschauffeur mistte van de week een afslag en ging gewoon midden op de weg keren bij een doorgetrokken streep. En daarna moest hij ook nog aan een passagier de weg vragen.” Meerdere reizigers geven aan dat chauffeurs de routes van de bussen niet goed kennen.

Nog niet alle bestelde bussen geleverd
Behalve de chaotische dienstregeling, al waren de reacties afgelopen zondag op de eerste dag in Zoetermeer positief, heeft Qbuzz nog met andere problemen te maken. De bestelde elektrische bussen worden later geleverd.
Daardoor moet Qbuzz tijdelijk gebruik maken van dieselbussen, waaronder touringcars. Deze touringcars zijn minder toegankelijk, bijvoorbeeld voor reizigers met een kinderwagen of rolstoel. Ze missen ook schermen met reisinformatie en in- en uitcheckapparatuur.

Vanwege de latere levering van de elektrische bussen mogen de reizigers tot en met 5 januari 2025 (was aanvankelijk tot en met 22 december, red.) gratis reizen met de bussen van Qbuzz. Al hebben sommige busreizigers daar hun eigen gedachten bij.

“Ze moeten het wel gratis aanbieden als het zo’n chaos is’, zegt een vrouw. Een andere reiziger sluit zich daar bij aan. ‘Meer dan gratis kunnen ze er ook niet voor vragen op dit moment.”

Reactie Qbuzz

“Ondanks de grote inzet van alle collega’s bij Qbuzz is onze dienstverlening naar onze reizigers deze week helaas niet zoals we dat graag willen. We voelen de gevolgen van de enorme leveringsproblemen van onze busleverancier.”

“Er zijn vertragingen en er vallen ritten uit. Die hebben voor onze reizigers vervelende gevolgen en dat spijt ons enorm.”

Leiden Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×