Vanaf 1 januari moeten vervuilende bestelbusjes, vrachtwagens en bedrijfsbusjes een andere route vinden in de stadscentra van de regio. In Den Haag, Leiden, Delft en Gouda zijn namelijk de zero-emissiezones ingegaan. Daar was vorig jaar al de nodige ophef over: ondernemers en de landelijke politiek zijn er namelijk niet blij mee. Maar wat ga je er nu concreet van merken?
De borden zijn opgehangen en de camera’s voor het handhaven staan ook al een tijdje aan. Maar zeker is dat je voorlopig in elk geval nog zonder boete ‘gewoon’ de stad in kan komen. Toch is het niet zo dat je niets merkt van de emissievrije zones in de binnensteden. De komende maanden sturen de gemeenten namelijk eerst waarschuwingsbrieven voordat ze echt boetes gaan uitdelen. Maar het moment waarop ze gaan beboeten verschilt.
Den Haag: In de hofstad geldt tot april een ‘overgangsperiode’. Tot dat moment worden er geen boetes uitgedeeld, maar waarschuwingsbrieven gestuurd naar de ondernemers die de zero-emissiezone pardoes binnen rijden.
Leiden: Ook in de sleutelstad geldt er een periode om te wennen, er worden pas vanaf 1 augustus boetes uitgedeeld. Bedrijven die de stad binnen rijden krijgen iedere maand een brief op de mat waarin staat wat er staat te gebeuren.
Delft: In Delft worden vanaf 1 juli boetes uitgedeeld, daarna kan je wel een boete verwachten als je geen ontheffing hebt voor je busje. Tot 1 juli worden – net zoals in Den Haag – waarschuwingsbrieven uitgedeeld.
Gouda: In Gouda geldt ook een ‘gewenningsperiode’ van vier maanden. Daar worden al per 1 mei boetes uitgedeeld. Tot dat moment worden er ook waarschuwingsbrieven verzonden.
De regels
Kortom, voorlopig hoef je als ondernemer nog geen boete op de mat te verwachten op het moment dat je de binnensteden in rijdt. Maar wat moet je wel regelen als je wil voorkomen dat zo’n boete wordt uitgedeeld?
Wil je wel de stad in en weet je niet of jouw busje een uitzondering op de regel is? Dan vraag je een ontheffing aan bij de RDW, specifiek voor een bepaalde gemeente. Checken of jouw busje of vrachtwagen daar ook recht op heeft kan hier.
Als bewoner met een personenauto hoef je niks te doen, daar gelden de regels niet voor. Ook hoef je met een oldtimer (een voertuig ouder dan 40 jaar) of met een rolstoeltoegankelijk busje géén ontheffing aan te vragen. Dan mag je in principe de stad in.
Verzet
Maar zijn ondernemers inmiddels een beetje voorbereid? Daar zit nog een verschil van inzicht in. Ondernemers en lokale partijen in Alphen aan den Rijn, waar de zone later in 2026 wordt ingesteld, Den Haag en Leiden verzetten zich vorig jaar tegen de nieuwe regels.
Veel gedebatteerd
Ook landelijk maakte staatssecretaris Chris Jansen (PVV) stampij. Hij wilde zelfs dat gemeenten helemaal geen boetes zouden uitdelen dit jaar. Zover kwam het echter niet.
Het zorgde volgens de gemeenten die de zones invoeren voor de nodige verwarring. Want zij waren en zijn naar eigen zeggen helemaal klaar voor 1 januari en hadden toegezegd gekregen dat ze niet zouden worden tegengehouden.
‘Onduidelijkheid heeft niet geholpen’
De gemeenten gingen desondanks ‘gewoon’ door met het invoeren van de emissiezones. Maar het heeft wel het effect gehad dat er ondernemers zijn die nog niet precies weten hoe de vork in de steel zit wat betreft de ontheffingen. “Het heeft inderdaad niet geholpen dat er zowel in de lokale als de landelijke politiek aan het einde van het jaar nog werd gepleit voor uitstel”, vertelt Roel Yska van VNO-NCW West, de belangenbehartiger van ondernemers in de regio.
Niet alle ondernemers op de hoogte
“We zien daardoor dat een aantal ondernemers uit de regio nog niet weet dat zij ontheffingen kunnen aanvragen, waardoor ze alsnog die zero-emissiezones in kunnen”, gaat de VNO-NCW-woordvoerder verder. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een ondernemer helemaal niet kan overstappen op elektrische busjes, omdat het stroomnet vol zit. “We wilden daarom ook dat er een ruimhartige ontheffing kwam voor netcongestie. Die toezegging hebben we gekregen van gemeenten.”
Vinger aan de pols
Wel is het voor VNO-NCW belangrijk dat ook de laatste ondernemers die nog niet van de ontheffingen afweten, worden meegenomen in de veranderingen. “Wat betreft de regels zit het goed, maar we moeten wel een vinger aan de pols houden”, zegt Yska.
Telefoon Redactie
071 - 5425160