Vervoersbedrijf Qbuzz gaat tijdelijk een aantal ritten schrappen in de dienstverlening om betrouwbaar te kunnen rijden op de andere trajecten. Dat schrijft Qbuzz in een brief aan de gemeenteraad van Leiden. Hiermee probeert de vervoerder de opstartproblemen te verzachten.
Het schrappen van de ritten is volgens Qbuzz noodzakelijk om op de langere termijn de dienstverlening te verbeteren. De ritten worden voorlopig geschrapt tot 27 januari. Om hoeveel ritten het gaat en om welke lijnen, is niet bekendgemaakt.
Minimum
Aan het eind van de maand verwacht de geplaagde vervoerder genoeg ervaring te hebben om de ‘complexiteit in de diensten’ te verminderen. In de brief aan de gemeenteraad schrijft Qbuzz ook dat het ook kan voorkomen dat er ‘niet geplande rituitval’ kan zijn, hetgeen het bedrijf probeert tot een minimum te beperken.
Brief aan de raad
Qbuzz heeft de brief aan de gemeenteraad geschreven om uit te leggen wat er allemaal mis is gegaan sinds het bedrijf op 15 december het busvervoer van Arriva overnam. Reizigers klaagden steen en been over vertragingen, uitgevallen bussen en moesten chauffeurs soms zelf de weg wijzen.
De Leidse gemeenteraad schreef een brandbrief aan de provincie Zuid-Holland over de ’teleurstellende situatie’.
Reizigersorganisatie Rover eist snel verbeteringen en JA21 heeft samen met PVV in Provinciale Staten van Zuid-Holland schriftelijke vragen gesteld over de situatie aan verantwoordelijk gedeputeerde Frederik Zevenbergen. Die heeft op zijn beurt al gedreigd met boetes als Qbuzz de zaken niet op orde krijgt.
Overmacht
Qbuzz beroept zich vooral op overmacht omdat 250 bestelde bussen op het laatste moment niet kwamen. Sommige onderdelen konden niet geleverd worden aan bouwer Iveco en een andere busfabrikant ging failliet. Vanaf dat moment moest Qbuzz improviseren.
Om de dienstverlening wat betrouwbaarder te maken worden chauffeurs extra ondersteund als zij een nieuwe elektrische bus gaan besturen. Qbuzz verwacht de komende weken steeds vijftien nieuwe bussen in te kunnen zetten. Hiermee zal de dienstverlening volgens de vervoerder verder verbeteren.
Hulp voor buschauffeurs
Ook zal de reiziger bij verschillende busstations ‘stationscoördinatoren’ zien. Zij zullen de buschauffeurs zoveel mogelijk proberen te helpen en ervoor zorgen dat zij ook de juiste bus meenemen.
Telefoon Redactie
071 - 5425160