Nederland staat de komende dagen in het teken van lezen en voorlezen. De Nationale Voorleesdagen zijn woensdag van start gegaan en duren tot en met zaterdag 1 februari. Burgemeester Peter Heijkoop van Leiden opende de campagne met een speciaal voorleesmoment voor peuterspeelzaalgroepen in de bibliotheek Het Gebouw in Leiden-Noord.
Tijdens de Nationale Voorleesdagen organiseert BplusC verschillende activiteiten, waaronder een theatervoorstelling, diverse workshops en dagelijkse voorleesmomenten in alle vestigingen van BplusC. Het voorlezen wordt verzorgd door medewerkers en vrijwilligers, maar er zijn ook speciale gasten die hun steentje bijdragen. Zo was burgemeester Heijkoop vandaag al aanwezig als voorlezer, en later deze week zullen ook verschillende wethouders kinderen voorlezen.
Janna Verwer in gesprek met burgemeester Peter Heijkoop en medewerkers van BplusC
Taalvaardigheid
Het doel van de Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen, het vergroten van de interesse in boeken en het benadrukken van het belang van leesplezier bij kinderen, aldus Saskia Mokkenstorm van BplusC. Ze legt uit dat vooral jonge kinderen, die zelf nog niet kunnen lezen, volledig afhankelijk zijn van hun voorlezer om hen kennis te laten maken met de wereld van verhalen en boeken. Hierdoor speelt voorlezen een cruciale rol in hun ontwikkeling en het kweken van liefde voor lezen.
Daarnaast is voorlezen belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen omdat het hun woordenschat aanzienlijk vergroot en hun taalvaardigheid verbetert. Door naar verhalen te luisteren, komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden die ze in hun dagelijkse leven mogelijk nog niet tegenkomen. “Alles wat met taal te maken heeft proberen we vanuit BplusC daarom te stimuleren”, vertelt Mokkenstorm.
Ondermaats
Op nationaal niveau laat de geletterdheid en het leesniveau van kinderen echter vaak te wensen over. “Landelijk is de geletterdheid onder niveau”, vertelt Mokkenstorm bezorgd. Het internationale PISA-onderzoek toont aan dat de leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen is verslechterd. In 2022 voldeed een derde van deze leerlingen niet aan het vereiste leesniveau, terwijl dit in 2018 nog een kwart was. En ruim 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder zijn laaggeletterd.
Annemieke Constandse van Stichting Peuterspeelzalen Leiden benadrukt hoe belangrijk het is om al op jonge leeftijd aandacht te besteden aan lees- en taalvaardigheid. Ze legt uit dat ze in de praktijk merkt dat er grote verschillen bestaan in geletterdheid bij kinderen wanneer ze op de peuterspeelzaal beginnen. Volgens haar is het essentieel om deze verschillen vóór de start van de kleuterschool zoveel mogelijk te verkleinen. “We lezen veel voor, en dat doen we op verschillende manieren”, vertelt ze. “We maken gebruik van materialen zoals knuffels en dieren die in de boeken voorkomen, zodat de verhalen echt tot leven komen voor de kinderen”.
Voor ouders
Constandse wijst erop dat zelfs als voorlezen geen vaste gewoonte is, er andere manieren zijn om de taalvaardigheid van kinderen te stimuleren. Ze adviseert ouders om veel met hun kinderen te praten en tijdens dagelijkse activiteiten te benoemen wat ze aan het doen zijn. Daarnaast noemt ze het benoemen van plaatjes in een boek of samen plaatjes opzoeken als eenvoudige, maar effectieve manieren om taalontwikkeling te bevorderen. Deze kleine stappen kunnen volgens haar een groot verschil maken in de taalvaardigheid van jonge kinderen.
Meer informatie en het volledige programma van de Nationale Voorleesdagen is te vinden op de website van BplusC
Telefoon Redactie
071 - 5425160