In bedrijfsverzamelgebouw AREA071 op De Baanderij kwamen bewoners en ondernemers woensdag bijeen om de plannen voor een verbeterde fietsveiligheid in het gebied te bespreken. De gemeente presenteerde schetsontwerpen en alternatieve routes om de verkeersveiligheid te vergroten. Wethouder Gebke van Gaal opende de avond en benadrukte het belang van open en respectvolle discussie over de plannen.
Alternatief voor fietsroute
Het kaderbesluit heeft als doel de fietsveiligheid in De Baanderij te verbeteren en een veilige fietsverbinding tussen de hof vijver en de Spanjaardsbrug te realiseren. Oorspronkelijk was een fietspad dwars door De Baanderij gepland, maar vanwege zorgen over de veiligheid en leefbaarheid wordt nu gekeken naar een alternatief: een route om het bedrijventerrein heen. Dit alternatief moet zorgen voor een bredere en veiligere fietsverbinding. Om fietsers te weren van de Baanderij is een optie om de route tussen de Engelendaal en de Vezelbaan fysiek te blokkeren voor fietsers. Fietsers moeten dan een meter of honderd omrijden, maar rijden dan wel op een veiliger en comfortabeler fietspad.
Touwbaan en Lijnbaan
Voor de Touwbaan zijn suggestiestroken voor fietsers gepland, maar geen vrijliggende fietspaden, omdat hier onvoldoende ruimte voor is. De rijbaan wordt versmald om de snelheid te verlagen en de voorrangssituaties worden eenduidig ingericht. Op de Lijnbaan wordt een vrijliggend fietspad aangelegd, met eenrichtingsverkeer voor auto’s. Ook wordt onderzocht of een knip tussen de woonwijk en het bedrijventerrein het sluipverkeer kan verminderen.
Kritiek
Tijdens de bijeenkomst waren er kritische geluiden vanuit de zaal. Een bewoner noemde de plannen voor de Touwbaan ‘levensgevaarlijk’ en gaf aan dat de situatie nauwelijks verandert. Ook werd er bezorgdheid geuit over het afsluiten van de Lijnbaan, wat volgens bewoners kan leiden tot extra verkeersdrukte op de Engelendaal.
Knip
Een van de voorgestelde maatregelen is het afsluiten van de Lijnbaan op de grens tussen de woonwijk en het bedrijventerrein. Fietsers mogen hier wel door, maar gemotoriseerd verkeer wordt geweerd. Daarnaast wordt de zuidzijde van het gebied heringericht, waarbij de Van der Marckstraat een duidelijkere scheiding krijgt tussen woon- en werkverkeer. Dit moet het sluipverkeer verminderen en daarmee ook de verkeersdruk op De Baanderij verlagen, wat ten goede komt aan de fietsveiligheid. Tegelijkertijd kan deze maatregel leiden tot langere omrijtijden en een toename van het verkeer op de Engelendaal en Splinterlaan.
Vervolg
Het proces verloopt in meerdere stappen, waarbij het kaderbesluit het uitgangspunt vormt. In de komende maanden worden de schetsontwerpen verder uitgewerkt naar voorlopige en uiteindelijk definitieve ontwerpen. De gemeente verwacht in juni of juli een besluit voor te leggen aan de gemeenteraad. Volgens wethouder Van Gaal is dit ‘pas het begin van het proces’ en kunnen bewoners en ondernemers blijven meedenken over de plannen.
Eerste aanpassingen niet voor 2026
Hoewel de plannen steeds concreter worden, is duidelijk dat de eerste fysieke aanpassingen niet voor 2026 zullen plaatsvinden. De gemeente benadrukt dat het verbeteren van de verkeersveiligheid in De Baanderij een complexe opgave is, waarbij verschillende belangen moeten worden afgewogen.
Wethouder Gebke van Gaal over de bijeenkomst over de verkeersveiligheid rond De Baaderij.
Telefoon Redactie
071 - 5425160