(Foto: Isabella Koster)

Voorschoten: geen twee maar vier nieuwe woonwagens aan de Korte Vliet

Er heerst donderdagavond rumoer op de tribune van de Voorschotense gemeenteraad wanneer wordt gesproken over de toekomst van de woonwagens aan de Korte Vliet. Een langlopend dossier bereikt een chaotische ontknoping; in plaats van twee komen er vier nieuwe woonwagens te staan op het schiereiland aan de Korte Vliet, dat heeft de gemeenteraad besloten. Met dit besluit voldoet de gemeente Voorschoten aan haar huisvestigingsplicht voor woonwagenbewoners zoals die is vastgelegd door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

De weg naar dit besluit was echter allesbehalve soepel. Termen als ‘buikpijndossier’ en ‘puinbak’ vlogen door de raadszaal, en CDA-raadslid Patricia Kortekaas vergeleek de situatie met Murphy’s law: ‘Alles wat fout kón gaan, ging ook daadwerkelijk fout’. Zowel links als rechts uitten stevige kritiek en waren het over één ding eens: dit had heel anders aangepakt moeten worden.

Woonwagens
Op dit moment telt Voorschoten slechts één woonwagen, gelegen aan de Leidseweg. Maar die moest wijken, want op die locatie staat de bouw van de nieuwe woonwijk Segaar-Arsenaal op de planning. Op het terrein waar de woonwagen staat moeten zo’n honderd nieuwe woningen en een nieuw park gebouwd gaan worden. De grond is eigendom van projectontwikkelaar Niersman, en deze wilt zo snel mogelijk aan de slag. De enige woonwagen van Voorschoten moet dus gaan verhuizen.

In september 2023 hakte de gemeenteraad de knoop door, de Korte Vliet werd aangewezen als nieuwe woonwagenlocatie voor twee woonwagens. In de gemeenteraad van donderdagavond werd besloten dat er over iets minder dan twee jaar daar nog twee nieuwe woonwagens bij komen. Waardoor er in totaal vier nieuwe woonwagens komen te staan aan de Korte Vliet, allemaal bestemd voor de familie Midden.

Deze uitbreiding is niet zomaar een keuze, maar een wettelijke verplichting. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stelt dat gemeenten moeten voorzien in huisvesting voor woonwagenbewoners. Een recente uitspraak van de rechtbank in Den Haag, op 29 mei 2024, bevestigde dat nog eens nadrukkelijk.

Eind goed al goed?
Hoewel het besluit over de woonwagens genomen is blijven de zorgen groot, vooral op financieel vlak. Bart Lavrijssen van de VVD slaat alarm over de torenhoge kosten. De plaatsing van de twee extra woonwagens betekent namelijk een extra uitgave van maar liefst 850.000 euro, waardoor de totale kosten voor de vier woonwagens oplopen tot 1.75 miljoen euro. “De financiële risico’s zijn enorm, hiervan kun je drie jaar het zwembad openhouden”, zegt een geagiteerde Lavrijssen. Hij en zijn partijgenoten vinden dat de verantwoordelijkheid voor woonwagen drie en vier bij de woningcorporatie hoort te liggen. Daarnaast heeft hij grote twijfels over het plan van de gemeente om de woonwagens ‘budgetneutraal’ te realiseren. “Hoe dan?”, vraagt hij zich hardop af.

Verslaggever Isabella Koster in gesprek met VVD-raadslid Bart Lavrijssen

Ook binnen de GroenLinks-fractie zijn er zorgen. De partij is blij dat er eindelijk een locatie is toegewezen en benadrukt dat woonwagenbewoners jarenlang niet eerlijk zijn behandeld. Maar tegelijkertijd vrezen ze dat de aanleg van de woonwagens ten koste zal gaan van het groen en de natuur in de omgeving.

Verslaggever Isabella Koster in gesprek met GroenLinks-raadslid Albert Deuzeman

Fractievoorzitter van de SP Erik Maassen is blij dat er eindelijk schot in de zaak zit. Volgens hem is het hoog tijd voor een besluit. “Er zijn te weinig betaalbare woningen in Voorschoten dus het is nodig dat die wijk er komt”, stelt hij. Toch blijft hij ook kritisch, “De familie van de woonwagen leeft al acht jaar in onzekerheid over wat er gaat gebeuren, er is veel te lang gewacht. Deze mensen hebben het recht op leven in familieverband dus zullen we vier woonwagenplekken moeten realiseren”, merkt hij op. Hij heeft stevige kritiek op de afhandeling van de zaak, “Het heeft te veel gekocht en er is slecht onderhandeld met de projectonderhandelaar”. Hiermee doelt hij op het feit dat de projectonderhandelaar slechts 100.000 euro bijdraagt aan de verhuizing en de rest van de kosten dus voor rekening van de gemeente komen te liggen.

Excuses
Portefeuillehouder en wethouder Hans van der Elst zag zich uiteindelijk genoodzaakt om openlijk zijn excuses aan te bieden aan de gemeenteraad. “Ik heb de complexiteit van dit dossier onderschat, andere projecten prioriteit gegeven, en daardoor niet de deadline van 1 januari 2025 gehaald”, verklaarde van der Elst richting de zaal. Vervolgens bood hij excuses aan voor de moeizame en onstuimige gang van zaken “Voor dit grillige en stroeve verloop bied ik mijn excuses aan”.

Verslaggever Isabella Koster in gesprek met wethouder Hans van der Elst

Voorlopig richt de gemeente zich op verdere gesprekken met woningcorporatie De Sleutels. Op 22 januari ondertekenden De Sleutels en de gemeente Voorschoten een intentieovereenkomst, waarin zij afspraken gezamenlijk te onderzoeken of de woningcorporatie de toekomstige woonwagens aan de Korte Vliet kan overnemen en beheren. Mocht dit onderzoek positief uitvallen, dan zullen de bewoners hun woonwagens en standplaatsen in de toekomst huren van De Sleutels, in plaats van dat de gemeente hier direct verantwoordelijk voor blijft.

De eerste twee woonwagens worden naar verwachting nog vóór het einde van dit jaar geplaatst, terwijl de derde en vierde woonwagen gepland staan voor eind 2026. Voordat de woonwagens kunnen worden neergezet, moet de nieuwe locatie aan de Korte Vliet eerst bouwrijp worden gemaakt. De gemeente zal hier deze maand mee van start gaan.

Nieuws Politiek Voorschoten


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×