Raadslid Friso Versluijs tijdens LEF bijeenkomst (Foto's: Janna Verwer)

Kennisdeling moet hoogbegaafde kinderen in Leiden helpen (h)erkend te worden

In Leiden werd vorige week een bijeenkomst georganiseerd door het Leiden Education Fieldlab (LEF), waarin onderwijsprofessionals, beleidsmakers en experts samenkwamen om de uitdagingen rondom hoogbegaafdheid in het onderwijs te bespreken. Het doel was om zowel de huidige problemen als mogelijke oplossingen te verkennen en te zorgen voor betere ondersteuning van hoogbegaafde kinderen in de regio.

Een belangrijk punt dat naar voren kwam, was het gebrek aan herkenning en kennis binnen het onderwijs als het gaat om hoogbegaafde leerlingen. Docenten gaven aan dat er onvoldoende training en middelen zijn om deze kinderen effectief te ondersteunen. Verschillende aanwezigen merkten op dat hoogbegaafde leerlingen vaak niet goed worden herkend en daardoor niet de juiste begeleiding krijgen. Dit kan leiden tot onbenut potentieel en in sommige gevallen zelfs tot uitval uit het onderwijs.

Innovatieve technologie als oplossing
Willy de Heer, wetenschappelijke onderzoeker en een initiatiefnemer in het onderwijsveld, introduceerde een innovatief hulpmiddel: een Virtual Reality (VR)-ervaring die is ontworpen om het begrip van hoogbegaafdheid te vergroten. De VR-ervaring biedt docenten de kans om zich in te leven in de belevingswereld van een hoogbegaafd kind. Dit stelt hen in staat om beter te begrijpen welke uitdagingen deze leerlingen dagelijks ervaren en hoe ze hen effectiever kunnen ondersteunen.

Willy de Heer vertelt over haar VR-bril ontwikkelingen. 

De presentatie werd positief ontvangen door de aanwezigen, die de technologie zagen als een waardevolle aanvulling op het huidige onderwijsaanbod. Ook klonk er kritiek. “Ik schrik van hoe de docent reageert op de leerling in de game”, vertelt een directeur. “Ik hoop niet dat de docenten die op mijn school werken zo reageren.

Beleidsmaatregelen en politieke actie
Friso Versluijs, raadslid en lid van de commissie Onderwijs en Samenleving, sprak tijdens de bijeenkomst over het belang van beleidsmaatregelen om de situatie van hoogbegaafde kinderen te verbeteren. Hij herinnerde de deelnemers aan de motie die hij had ingediend. Deze motie beoogt het versterken van de ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen binnen het onderwijs. Versluijs benadrukte dat er vooral bewustwording moet worden gecreëerd onder docenten om zo hoogbegaafde kinderen te kunnen helpen.  Maar volgens meerdere deelnemers van het evenement moet de focus vooral liggen op het nemen van concrete stappen om zo deze kinderen sneller en adequater de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Friso Versluijs in gesprek met Janna Verwer over de ingediende motie voor hoogbegaafde kinderen. 

Maatschappelijke ongelijkheid en gelijke kansen
Daarnaast werd er gediscussieerd over de rol van maatschappelijke ongelijkheid bij de erkenning van hoogbegaafdheid. Er werd opgemerkt dat kinderen uit bepaalde achtergronden, zoals meisjes en kinderen uit migrantengezinnen, vaak niet de erkenning krijgen die ze verdienen als het gaat om hoogbegaafdheid. Dit kan leiden tot ongelijke kansen in het onderwijs. De aanwezigen waren het erover eens dat er meer aandacht nodig is voor het herkennen van talenten bij alle kinderen, ongeacht hun sociale of culturele achtergrond.


Samenwerking en betrokkenheid van docenten

De deelnemers werden uitgedaagd om actief deel te nemen aan de sessie. Naast het luisteren naar presentaties, kregen zij de kans om mee te denken over hoe de gemeente Leiden en het onderwijsveld beter kunnen inspelen op de behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Er werd gesproken over het verbeteren van netwerken tussen scholen, het vergroten van de kennis over hoogbegaafdheid en het ontwikkelen van meer bewustwordingscampagnes binnen het onderwijs.

De bijeenkomst onderstreepte dat het ondersteunen van hoogbegaafde leerlingen in Leiden een gezamenlijke inspanning vergt van het onderwijs, beleidsmakers en de bredere gemeenschap. Er werd overeengekomen dat hoewel er al stappen zijn gezet, er nog veel werk te verzetten is om te zorgen dat hoogbegaafde kinderen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. De inzet van innovatieve technologie, meer kennisdeling en concrete beleidsmaatregelen zijn essentieel om deze leerlingen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Filmmaker Jan Stap over hoogbegaafdheid bij kinderen.

Advertentie

Leiden Maatschappij Onderwijs


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×