(Foto: Omroep West)

Verkeersdrukte Mall of the Netherlands verwacht met Hemelvaart: 'Hebben mensen uur file voor over'

Het hemelvaartweekend zorgt in Leidschendam voor onrust: inwoners en politiek vrezen opnieuw chaos in het verkeer als door het slechte weer veel mensen willen gaan winkelen in Westfield Mall of the Netherlands. “Ze rijden zo tegen het verkeer in, dat vind ik echt link”, zegt een buurtbewoonster. Ook voor de plaatselijke CDA-fractie is de maat vol: “Als het druk is moeten we oproepen niet meer te komen.”

Een buurtbewoonster beweert dat ze onder andere vanwege de verkeerschaos rondom The Mall op het punt staat te verhuizen naar Overijssel. “Ik kan niet meer tegen de uitlaatgassen en ik wil meer rust. Die heb ik hier niet. Ik heb er een halfuur over gedaan om bij mijn woning te komen en vervolgens drie kwartier om er weer weg te komen”, vertelt Jaime Stapel, die vlak achter de Delftsekade in Leidschendam woont, over het afgelopen weekend.

Overlast
Afgelopen zaterdag was het ook weer raak. Het verkeer stond vast. “Alles was helemaal vol. Ik heb gehoord dat auto’s tegen de richting in reden en dat ze geparkeerd werden op de stoep.” En die verkeerschaos rond winkelcentrum The Mall of the Netherlands is CDA-gemeenteraadslid Ron van Duffelen helemaal zat. Via vragen aan het college van burgemeester en wethouders wil Van Duffelen dat er meer actie komt op drukke winkeldagen, zoals vandaag en het komend hemelvaartweekend. “Er is een verkeersmanagementplan voor drukke dagen, maar er is desalniettemin overlast. Er moet dus meer gebeuren om het beheersbaar te houden”, betoogt hij.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Een idee van Van Duffelen deed hij op bij Koningsnacht in Utrecht. “Toen de stad vol was, heeft die gemeente een oproep gedaan via de media met: kom niet naar de stad. Misschien moet Leidschendam dat ook doen als The Mall volloopt.” Dat het voor de winkeliers al die klanten juist fijn is, weeg het CDA hierin wel mee. “Ik snap de ondernemers, maar de gemeente heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid naar de bewoners.”

“Wij hadden dit weekend een kinderfeestje en bijna alle familie had vertraging”, vertelt Sarah die in de Tuinderijstraat woont. “Irritant”, vindt een buurman het drukteprobleem bij hem in de straat vanwege bezoekers van The Mall. “Als de Damlaan helemaal vast staat dan komt alles hier doorheen.” De buurtbewoners storen zich ook aan de vele spookrijders. “De kinderen weten het ook al dus die zetten hier dan een pilon neer zodat de automobilisten er niet meer in kunnen rijden”, vertelt een vader.

Efteling
Jos Dekkers houdt zich met de buurtbewonersvereniging vooral bezig met het parkeerprobleem rondom The Mall. “In sommige straten gaan ze op de stoep staan, of voor opritten.” Op dit moment wordt er in overleg met de gemeente gewerkt aan vergunningparkeren om dit probleem op te lossen. Daarna zal er volgens Dekkers hard gewerkt moeten worden aan het file- en bereikbaarheidsprobleem. “Linksom of rechtsom zal er iets aan moeten gebeuren dat er op drukke dagen wat minder auto’s hier naartoe komen. Eén weg om een locatie te bereiken dat hetzelfde bezoekersaantal heeft als de Efteling. Voor zo’n groot evenementencomplex is dit een bizar slechte locatie”, vindt hij.

Klanten wegsturen
“Ik vraag me af of je mensen die al op weg zijn naar een dagje winkelen nog bereikt via een oproep op de radio”, reageert verkeerskundige Ruud Hornman op het voorstel van het CDA-gemeenteraadslid van Leidschendam-Voorburg. Ook ziet hij een groot verschil tussen een oproep om een volle stad te mijden of te waarschuwen voor een bezoek aan een winkelcentrum. “Als ik Westfield Mall of the Netherlands was zou ik van die suggestie wel opkijken… als de gemeente op de landelijke radio de klanten gaat wegsturen…”

Ook met het argument van de ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ die het CDA-raadslid noemt, is de verkeerskundige snel klaar. “Die hadden ze moeten nemen toen het besluit genomen werd om The Mall daar te bouwen”. Hornman zegt dat The Mall inmiddels bekend staat als een van de weinige plekken in de Randstad waar je vlakbij de winkels gratis kan parkeren: “Daar hebben mensen best een uurtje file voor over.”

Rechter tikt gemeente op vingers
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft in 2023 een nieuw bestemmingsplan gemaakt. In het plan wordt de drukte rond The Mall aangepakt door de kruisingen op N14 ongelijkvloers te maken. Alleen dit plan niet door. Het Rijk heeft namelijk besloten dat de werkzaamheden mede vanwege de stikstofproblemen voorlopig niet mogen plaatsvinden.

Volgens de Raad van State is het bestemmingsplan door Leidschendam-Voorburg nu niet zorgvuldig genoeg voorbereid. De gemeente heeft begin mei 2025 zestien weken de tijd om met een betere onderbouwing van de plannen te komen. Er moet wat Van Duffelen betreft nu haast gemaakt worden met korte termijn-oplossingen, zoals meer openbaar vervoer, een shuttle bus vanaf het voetbalstadion van ADO Den Haag en een bewaakte fietsenstalling. “En The Mall moet daaraan meebetalen”, vindt het CDA-gemeenteraadslid.

Verkeerskundige Ruud Hornman denkt dat daar een deel van de oplossing kan liggen. “Maar niet meer voor het komend weekend natuurlijk. Als je nu een shuttle bus neerzet, komt daar geen hond voor.”

Treinstation bij Mall of the Netherlands?
De enige oplossingen die hij ziet zijn ‘duur’: “Je zou een groot transferium kunnen opzetten. Maar dan heb je een groot stuk grond nodig. En je moet het heel goed communiceren. Regulier openbaar vervoer heeft volgens hem alleen zin als je ‘op een treinstation kunt opstappen en dan in één ruk kunt doorrijden tot op de stoep van Westfield Mall of the Netherlands”, bepleit Hornman.

Advertentie

Leidschendam-Voorburg Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×