(Foto: Isabella Koster)

Leiden Centraal ondergaat komende jaren metamorfose

Leiden Centraal krijgt in de toekomst een complete make-over. In de aanloop naar 2040 ondergaat het station namelijk een ingrijpende metamorfose. Daarbij verdwijnt ook de iconische buitenkant met de kenmerkende witte buizen. Een van de belangrijkste vragen is nu waar het busstation precies komt te liggen; daarvoor liggen drie verschillende ontwerpen ter discussie.

Groeiende noodzaak
Het verbouwen van het station is volgens omgevingsmanager Len Hazeleger onvermijdelijk. “Tot 2040 groeit het aantal reizigers op Leiden Centraal met zo’n 40 procent”, zegt hij. “Dat komt door de toename van het aantal banen in de regio, maar ook door de flinke woningbouwopgave. Het huidige station is daar simpelweg niet op berekend. Daarom is een rigoureuze aanpak noodzakelijk.”

De grootste verandering is de verbreding van de stationshal: van 16 naar maar liefst 40 meter. “Dat is dus 2,5 keer zo breed”, zegt Hazeleger. Ook komen er extra trappen naar de perrons, met name aan de zijde waar de intercity’s vertrekken. Aan zowel de voor- als achterkant van het station worden bovendien nieuwe, ruimere entreehallen gebouwd om de reizigersstroom beter te verwerken.

Nieuw station
“Nu loop je het station binnen en sta je vrijwel direct bij de poortjes”, legt Hazeleger uit. “Straks komen er ruime entreehallen waar reizigers comfortabel kunnen wachten, een kop koffie kunnen halen of een kaartje kunnen kopen – droog en overzichtelijk. Dat betekent wel dat zowel de voor- als achterkant van het station ingrijpend veranderen. De huidige overkappingen verdwijnen volledig; van binnen en van buiten wordt het station compleet opnieuw ontworpen.”

Wat het nieuwe uiterlijk precies wordt, is nog niet bekend. “De architectuur van die hallen en het aanzicht van het station moeten nog worden bepaald”, zegt Hazeleger. Eén ding is echter zeker: het iconische beeld van de witte, klimrekachtige buizen zal naar verwachting niet meer terugkomen.

Bussen
Voor de toekomstige locatie van het busstation bij Leiden Centraal liggen drie varianten op tafel, elk met eigen voor- en nadelen. Eén optie is een compact busstation op de plek waar nu taxi’s halteren, direct naast de stationshal. Deze variant heeft twee kleine perrons en is ruimtelijk efficiënt, maar beperkt in capaciteit. Een tweede mogelijkheid is een busstation op maaiveldniveau bij het Leiden Bio Science Park, tussen het LUMC-gebouw en het Poortgebouw.

De derde variant is een verhoogd busstation pal voor Leiden Centraal, met een hellingbaan richting Schuttersveld en een afrit naar de Plesmanlaan. Deze variant lijkt qua opzet op Den Haag Centraal, al liggen trein- en busperrons hier op hetzelfde niveau.

Omvangrijk project
De beslissing over de toekomstige locatie van het busstation bij Leiden Centraal wordt naar verwachting eind 2025 genomen. Het plan maakt deel uit van een groter rijksproject dat gericht is op de bouw van 240.000 nieuwe woningen in Zuid-Holland, waarvan 170.000 langs de spoorlijn tussen Dordrecht en Leiden. Om die groei te ondersteunen, worden bestaande OV-knooppunten, waaronder Leiden Centraal, vernieuwd.

De vernieuwing van het station is dus onderdeel van een veel groter project waarbij meerdere partijen zijn betrokken, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS, de provincie Zuid-Holland en ook de gemeente Leiden.

Als alles volgens planning verloopt, start de bouw van het vernieuwde Leiden Centraal rond 2030. Eerst volgt, na het besluit eind 2025, een uitgebreide planuitwerkingsfase waarin het gekozen ontwerp tot in detail wordt uitgewerkt. Daarna moeten procedures als bestemmingsplannen en milieueffectrapportages – waaronder ook stikstofregels – worden doorlopen. De bouw zelf zal naar verwachting vijf tot tien jaar duren. In 2040 moeten het vernieuwde station en de directe omgeving klaar zijn voor gebruik.

Advertentie

Leiden Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×