De gemeenten Leiden en Leiderdorp hebben het definitief ontwerp van de omgeving van de Spanjaardsbrug gepresenteerd. Ten opzichte van het voorlopig ontwerp zijn niet bijster veel wijzigingen. In september volgt volgens de planning een verkeersbesluit. De uitvoering staat gepland vanaf april 2026. De oplevering volgt een jaar later.
Door de Spanjaardsbrug af te sluiten voor autoverkeer en de weg vanaf het kruispunt Lage Rijndijk-Sumatrastraat in Leiden tot het kruispunt Zijldijk-Vlasbaan in Leiderdorp opnieuw in te richten, ontstaat naast meer ruimte voor fietsers, voetgangers en het ov, ook ruimte voor groen.
Over de Spanjaardsbrug fietsen iedere dag zo’n 10.000 fietsers. Die komen nu in de verdrukking omdat veel auto’s en vrachtwagens de route als sluiproute gebruiken. 80 procent van het autoverkeer op de Spanjaardsbrug richting Leiden is doorgaand verkeer, blijkt uit onderzoek. De andere kant op is dit 65 procent.
Camera’s
Daarom is het binnenkort niet meer mogelijk om met de auto de Spanjaardsbrug te kruizen. De nieuwe inrichting geeft alle ruimte aan fietsers en voetgangers. Om het verbod voor ander autoverkeer te handhaven, komen er camera’s aan Leidse zijde van de brug. Leiden werkt op verschillende locaties met handhavingscamera’s. Deze camera’s staan op plaatsen waar gesloten verklaringen van toepassing zijn.
In specifieke situaties is een ontheffing verkrijgbaar. Leiden wil deze manier van handhaving toepassen waarbij alleen aan nood-en hulpdiensten en het OV een ontheffing wordt verleend. Al het overige gemotoriseerd verkeer mag niet meer over de brug rijden.
De buitenruimte in dit gebied is nu nog erg versteend. Naast meer ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaat door deze nieuwe inrichting ook ruimte voor meer groen.
Telefoon Redactie
071 - 5425160