De mogelijke komst van een busremise naar de wijk Groenoord Noord in Leiden, maakt buurtbewoners ongerust. Zij zien het af en aan rijden van honderden bussen in hun buurt niet zitten. Qbuzz zegt er alles aan te doen om te zorgen dat het veilig is.
De discussie of er een busremise met laadplein moet komen langs de Hallenweg in de wijk, speelt al jaren. Qbuzz hoopt dat het er komt, bewoners vinden dat prima, maar niet met een in- en uitgang die de bussen door de wijk leiden.
Zij vrezen dat er gevaarlijke situaties ontstaan op de rotonde waar veel kinderen fietsen. Een eigen ingang naast de wijk is de enige oplossing, vinden bewoners. Dan rijden de bussen niet over de rotonde bij de Gooimeerlaan, waar veel kinderen fietsen.
‘Hele dag gekrioel van fietsende kinderen’
De grootste angst bij bewoners zit namelijk in de kans op ongelukken. “Er zijn hier veel scholen in de buurt”, legt buurtbewoner Bas van der Moolen uit. “Het is hier de hele dag door een gekrioel van fietsers. Die moeten dan langs de in- en uitgang van de busremise.”
In de varianten die nu voorliggen, rijden bussen hoe dan ook over de rotonde bij de Gooimeerlaan. En dat is juist het hete hangijzer.
“We hebben geen bezwaar tegen een busremise naast de wijk”, zegt Van der Moolen. “Maar met de ontsluiting van de remise aan de Gooimeerlaan staat de busremise niet naast, maar in de wijk.”
Waarom een remise op die locatie?
De huidige busremise aan de Rijnsburgerweg in Leiden moet verdwijnen, omdat de gemeente op die plek nieuwe woningen wil bouwen. “Daarnaast voldoet de oude remise niet meer aan de eisen voor een moderne busremise, bijvoorbeeld voor het opladen van bussen”, zegt een woordvoerder van Qbuzz.
Daarom zoekt Qbuzz naar een nieuwe stallingslocatie voor de ongeveer 85 elektrische bussen. “Uit onderzoek bleek de locatie aan de Hallenweg het meest geschikt voor het stallen, laden en schoonmaken van bussen.” De locatie is volgens Qbuzz groot genoeg, ligt dicht bij station Leiden Centraal en heeft de benodigde energie-aansluiting.
Vorige maand werden de bewoners uitgenodigd om naar een informatiebijeenkomst van Qbuzz te komen. Ze zouden daar meer duidelijkheid krijgen. De uitnodigingsbrief voor die bijeenkomst zorgde ‘alleen maar voor verwarring onder buurtbewoners’, stelt D66-raadslid IJsbrand Olthof.
Hij kaartte het probleem aan bij het college in Leiden, die erkent dat de brief onduidelijk was. “We hebben Qbuzz hierop aangesproken”, schrijft het college in het antwoord op vragen van D66.
De datum voor de bijeenkomst was onduidelijk, want er werden drie verschillende dagen genoemd. Ook stond er als datum ‘juni 2024’ boven de brief, die volgens Olthof ook nog eens ‘vol fouten en aannames’ zat.
Volgens Olthof draagt zo’n brief niet bij aan ‘het toch al matige vertrouwen in Qbuzz’. Ook stelt het raadslid dat bewoners zich qua participatie niet serieus genomen voelen.
Qbuzz moet aan de slag.
De gemeente laat weten het eens te zijn met de kritiek op de brief en zegt Qbuzz daarop te hebben aangesproken.
Over de participatie schrijft de gemeente: “We spreken al langere tijd met Qbuzz over de gang van zaken. Daarbij spreken we Qbuzz aan op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen ten aanzien van het participatieproces. Zolang het (participatie)proces niet op orde is, wordt de vergunningprocedure aangehouden.”
Komst busremise nog onzeker
Met andere woorden: de komst van de remise is nog geen uitgemaakte zaak. Als Qbuzz de uitgewerkte plannen indient bij de gemeente, zal worden beoordeeld of bewoners voldoende zijn meegenomen.
Ook zegt de gemeente dan te beoordelen of de situatie veilig is. “Wij zien erop toe dat in deze variant de verkeersveiligheid geborgd is, bijvoorbeeld door het scheiden van fiets- en autoverkeer middels vrijliggende fietspaden (een verbetering t.o.v. de huidige situatie).”
Bewoners dreigen met stap naar rechter
De bewoners hebben anders nog wel een ander idee om de busremise met ingang in de wijk tegen te houden: een stap naar de rechter.
“We denken dat dit gewoon een heel slecht plan is en dat willen we gewoon voorkomen.” Aangedragen alternatieven worden volgens de bewoners steeds van tafel geveegd.
“We stoppen als buurt heel veel tijd in het aandragen van alternatieven, maar het komt binnen vijf minuten weer uit op de meest goedkope oplossing: een ontsluiting via de wijk.”
Qbuzz is veel in gesprek
Of het zo ver komt, zal moeten blijken. Voorlopig is Qbuzz aan zet om de neuzen in de wijk dezelfde kant op te krijgen. Een woordvoerder van de vervoerder laat weten ‘alle begrip en oog te hebben voor de emoties en belangen’ die er spelen.
“Juist daarom werkt Qbuzz al geruime tijd samen met specialisten op dit gebied”, zegt een woordvoerder.
Tegelijkertijd zegt de vervoerder wel veelvuldig in gesprek te zijn geweest. Zo waren er ‘verschillende bijeenkomsten en werkgroep-overleggen’.
Die werkgroepen bestaan uit bewoners, vertegenwoordigers van scholen en de ondernemersvereniging. In die gesprekken ging het volgens de vervoerder vooral over veiligheid en bereikbaarheid.
Onderzoek naar verschillende opties
Ook met de gemeente en de provincie is er volgens Qbuzz wekelijks overleg. Tijdens de bijeenkomst met bewoners vorige maand is afgesproken dat een extern bureau gaat kijken naar wat er mogelijk is qua verschillende in- en uitgangen van de busremise.
In oktober is er weer een bijeenkomst waarin de resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd.
LeidenTelefoon Redactie
071 - 5425160