De tijdelijke brug wordt deze weken op zijn plek gelegd. (foto en video: Omroep West)

Tijdelijke brug voor duizenden automobilisten, megaproject gaat van start

Het vervangen van de belangrijke Lammebrug in Leiden is een megaproject, dat woensdag weer een mijlpaal bereikte: er is gestart met de aanleg van een tijdelijke brug. Dat is geen makkelijke klus. ”De tijdelijke brug is opgebouwd uit zware stalen brugdelen. Het inhijsen duurt zo’n twee weken.”

De Lammebrug in Leiden is belangrijke verbinding tussen de stad en de A4. Duizenden automobilisten rijden over de N206 en passeren dan de brug. De brug is aan vervanging toe, net als andere bruggen in de omgeving.

De brug was verouderd en stond regelmatig in storing, tot frustratie van de vele weggebruikers die vertraging opliepen. De brug moest ook vaak open in de spits en dat leidde tot ergernis.

Minder vaak open
Dat wordt anders als de nieuwe brug af is. De brug wordt namelijk 2,5 meter hoger en een stuk breder, zodat hij niet meer zo vaak open hoeft voor boten.

Dat is nog wel toekomstmuziek, want het duurt nog lang voordat het hele project af is. Toch was er woensdag een hoogtepunt met de aanleg van een tijdelijke brug waar het verkeer overheen moet als de Lammebrug zelf wordt verwijderd.

”Het echte werk begint pas volgend jaar”, zegt omgevingsmanager Maxime Meijer. ”Dan brengen we het nieuwe deel aan. Alles wat we nu doen, is een tijdelijke oplossing. We leggen de tijdelijke brug aan zodat het verkeer door kan terwijl wij de werkzaamheden uitvoeren.”

Tijdelijke brug ook flinke klus
Dat is best een klus, want ook de tijdelijke brug is zwaar. ”Het is opgebouwd uit zware stalen brugdelen en dat weegt tonnen”, zegt werkvoorbereider Maarten Kroll. “Dat is niet zomaar even opgehangen en we gebruiken geen alledaagse hijskraan.”

De omgevingsmanager vult aan: ”De uitdaging zit ‘m vooral in de ruimte die we hebben. Het is druk met auto’s, we zijn eigenlijk aan het werk op een heel kleine postzegel.”

Als de tijdelijke brug af is, breekt een nieuwe fase aan. Dan wordt de oude brug, net als de Trekvlietbrug even verderop, verwijderd. Meijer: ”Dan wordt ook het hele verkeersplein opnieuw ingericht. Dat gaat een jaar tot anderhalf jaar duren.”

Als dat is gebeurd, komen de werkzaamheden in de laatste fase. ”Dan breken we de tijdelijke bruggen, dus ook de fietsbrug bij de Trekvlietbrug, af. Vervolgens wordt het helemaal netjes gemaakt.”

Nog wel nodig door RijnlandRoute?
De vraag rijst of de vernieuwing wel zo hard nodig is, nu vanwege de RijnlandRoute de hoeveelheid verkeer over de N206 is afgenomen. Automobilisten rijden nu vaak via de nieuwe Corbulotunnel naar de A4 of naar de stad.

”Er is inderdaad een stuk minder verkeer”, legt de omgevingsmanager uit. ”Maar Leiden is een stad in ontwikkeling. Er wordt hier volop gebouwd in de omgeving. Er komen woningen en kantoren. Dat betekent dat er in de toekomst alsnog veel meer verkeer van en naar Leiden over de N206 rijdt.”

Er is nog flink wat werk aan de winkel voor het hele project af is. ”Ik verwacht dat we begin 2028, misschien eind 2027, klaar zijn”, zegt Meijer. ”We hebben nog wat werk te verrichten.”

Advertentie

Leiden


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×