(Foto: ANP via Omroep West)

Buurtbewoner naar rechter om afsluiting straten: 'Naar supermarkt of ziekenhuis is altijd omrijden'

Een bewoner van het Houtkwartier in Leiden ziet niets in het nieuwe verkeersplan in zijn woonwijk. Hij gaat daarom naar de rechter in de hoop de beoogde veranderingen tegen te houden.

Het plan van de gemeente moet ervoor zorgen dat scholen en ziekenhuizen beter bereikbaar worden. Maar Ronald Olivier voorspelt dat er juist meer verkeersopstoppingen zullen ontstaan: ”En je wil niet met een ziek kind vast komen te staan. Daar word je supernerveus van.”

Als het plan wordt doorgezet kan autoverkeer in de toekomst niet verder rijden bij de bruggen in de Eijmerspoelstraat en in de Kagerstraat. Voor iemand als Ronald betekent dit omrijden naar álle voorzieningen die de woonwijk heeft, zoals het ziekenhuis, de basisschool en kinderopvang.

”Liever ga ik met de bakfiets, maar als ik direct door moet naar mijn werk dan gaat dat niet”, vertelt de 36-jarige Leidenaar die vader van twee kinderen is. ”Ze gaan best veel doen, maar waar het ons vooral om gaat is het afsluiten van de twee wegen. Daar kunnen dan alleen nog maar fietsers doorheen.”

Na verschillende vragen aan de gemeente is het voor Ronald nog steeds onduidelijk of de hulpdiensten wel door de afgesloten straten kunnen rijden. ”Leg ons uit hoe dat kan. Want op de kaartjes die wij nu hebben gezien, past er nog geen auto doorheen. Laat staan een brandweerwagen.”

Wel of geen sluipverkeer?
Omdat er in zijn ogen geen sluitende antwoorden komen via de gemeente, begint buurtbewoner Ronald Olivier samen met zijn vrouw een bestuursrechtelijke procedure. Deze wordt ondersteund door inmiddels bijna tachtig mensen uit de woonwijk die een petitie zijn gestart. De zaak ligt inmiddels bij de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van ons land.

In Masterplan verkeer Houtkwartier is te lezen dat Houtkwartier heringericht gaat worden ”voor meer verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid”. Dat twee straatdelen worden afgesloten voor autoverkeer zou te maken hebben met het vele sluipverkeer dat door de wijk rijdt. ”Volgens onderzoek gaat het om dertien procent”, vertelt Ronald. ‘Gevoelsmatig vind ik dat niet heel veel.’

Ronald Olivier ziet sowieso het probleem niet. ”Ik kom al 25 jaar in deze wijk en het ís er niet onveilig.”

Volgens hem is het veel slimmer om een aantal maatregelen gefaseerd in te voeren, in tegenstelling tot de ruim dertig voorgenomen besluiten uit het plan. De beoogde wegafsluiting is een van de meest ingrijpende veranderingen.

”Kijk eerst naar het resultaat van het verlagen van de maximumsnelheid en het invoeren van drempels”, stelt Ronald voor.

Voor hem betekent het áltijd omrijden. ”Als je naar de supermarkt, het ziekenhuis of naar vrienden die wat verder weg wonen gaat”, vertelt Ronald, die zelf in zijn dagelijks leven advocaat bestuursrecht is.

”Ik ben op professioneel vlak ook bezig met rechtszaken, maar ik kan het niemand aanraden om dit ook op persoonlijk vlak te doen. Het is namelijk bijzonder frustrerend, ook het contact met zo’n overheid.”

Moedeloos
Ronald Olivier weet als geen ander hoe die bestuursrechtelijke wereld werkt, maar toch heeft hij moeite met de hardheid en de formele toon van sommige brieven.

”Ook al weet ik hoe het werkt, het komt toch hard binnen en ik word er soms toch een beetje boos van.”

Hij weet dat de rechter kan bepalen dat hij geen gelijk heeft. ”Maar het zou toch fijn zijn als ze ook op de inhoud in zouden gaan. Dat onze kritiek gehoord wordt.”

Op dit moment voelt Ronald zich wat betreft het inhoudelijke gedeelte niet serieus genomen. ”Dat gevoel van moedeloosheid als je weer zo’n brief krijgt.”

Hij kan zich daarom nu naar eigen zeggen veel beter inleven in mensen die in een soortgelijke situatie zitten. ”Ik moet zeggen dat deze ervaring mij professioneel heel veel heeft geleerd. Dat is een mooie les.”

Minder sluipverkeer door wijk
Een woordvoerder van de gemeente Leiden zegt het jammer te vinden dat inwoners zich niet gehoord voelen.

”Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat de gemeente bij het opstellen van het masterplan keuzes moet maken in het kader van algemeen belang en verkeersveiligheid. Het kan dus voorkomen dat hierdoor niet iedereen even tevreden is met de uitkomst van het masterplan.”

Volgens de gemeente komt er door de maatregelen straks minder sluipverkeer door de woonwijk. Dit moet de bereikbaarheid en de veiligheid ten goede komen, is de overtuiging van de woordvoerder.

”Niet minder goed bereikbaar voor hulpdiensten”
Ook hoeven de buurtbewoners niet bang te zijn dat hun huis minder goed bereikbaar is door de hulpdiensten, stelt de gemeente: ”Deze zullen namelijk dusdanig worden uitgevoerd dat deze doorrijdbaar zijn voor hulpdiensten.”

”Het is gebruikelijk dat bij het ontwerpen van dergelijke verkeerskundige aanpassingen, afstemming en toetsing plaatsvindt met en door hulpdiensten. Dit heeft ook plaatsgevonden bij het opstellen van het ontwerp van het masterplan”, aldus de gemeente.

Al benadrukt de gemeentewoordvoerder dat adviezen van de hulpdiensten niet bindend zijn. Zo heeft de politie een negatief advies gegeven over zebrapaden en vijftien kilometer per uur-borden, die er dus toch komen.

”Het politieadvies nemen we serieus, maar het is niet bindend. Het college van burgemeester en wethouders moet álle belangen wegen en mag gemotiveerd afwijken. Dat hebben we gedaan, in lijn met ons vastgestelde voetgangersbeleid.”

Advertentie

Leiden Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×