(Foto: Omroep West)

Bewoners al twee weken zonder warm water na brand: 'We hebben dit nog nooit meegemaakt'

Bewoners van een flat aan de Prins Johan Willem Frisolaan in Leidschendam zitten nog steeds zonder gas. Het is al bijna twee weken geleden dat op donderdag 4 september brand uitbrak in het appartementencomplex. Hierdoor hebben 66 bewoners geen warm water en kunnen ze niet thuis koken of douchen.

Volgens woningcorporatie Wooninvest is het herstelwerk ingewikkeld. Zo starten aannemers deze woensdag pas met het afpersen van de gasleidingen, een proces dat vrijdag gereed moet zijn. “Het inhuren van gespecialiseerde bedrijven kost tijd”, zegt woordvoerder Michel Kuip hierover.

Bij het afpersen worden de gasleidingen onder druk getest op lekkages. Zodra alle negen strengen in het gebouw veilig zijn, kan netbeheerder Stedin de hoofdgaskraan weer openen. Voor vijf woningen, direct onder en boven de woning met brandschade, kan het afpersen van de gasleiding nog niet gebeuren. Daar moeten eerst aanvullende werkzaamheden worden uitgevoerd om het gas veilig aan te kunnen sluiten. Wanneer dat precies zal gebeuren is nog onduidelijk.

Tijdelijke douches
Om bewoners van de getroffen appartementen tegemoet te komen, zijn bij het gebouw noodvoorzieningen geplaatst. Zij kunnen gebruikmaken van douches naast de flat. Omdat inwoners vonden dat er in eerste instantie te weinig douches beschikbaar waren, heeft de VvE-beheerder er afgelopen maandag extra laten plaatsen.

Afgelopen week ontvingen huurders die van het gas zijn afgesloten ook een vergoeding van Wooninvest: 200 euro per appartement, plus 30 euro per bewoner. Daarnaast vergoedt de corporatie maximaal 30 euro voor wie zelf een elektrisch kooktoestel heeft aangeschaft.

“De hoogte van de vergoeding is vastgesteld aan de hand van landelijke cijfers over de kosten van een gasafsluiting”, zegt Kuip. “Het vangt de schade niet volledig op, maar is bedoeld als steun in de rug.”

Oorzaak nog onbekend
De oorzaak van de brand is nog altijd niet vastgesteld. Volgens Wooninvest is de situatie uitzonderlijk.
“Hoewel misschien niet voor alle bewoners zichtbaar, werkt een crisisteam (met onder anderen de VvE-beheerder, WoonInvest en de gemeente) iedere dag hard om de problemen op te lossen. Voor bewoners is dit ingrijpend, maar ook voor ons is het een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt”, vertelt Kuip.

Hij hoopt dat alle problemen zo snel mogelijk voor iedereen zijn opgelost. “We zijn daarbij wel grotendeels afhankelijk van derden”, vervolgt hij. “Daardoor kunnen wij niet altijd meteen antwoord geven op vragen van bewoners.”

112 Leidschendam-Voorburg Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×