(Ontwerp: Gemeente Leiden)

Zo komt het nieuwe station in Leiden eruit te zien

Het nieuwe station Leiden Centraal dat in 2040 klaar zou moeten zijn krijgt een totaal ander aanzicht dan de huidige witte constructie van stalen witte balken. In Leiden staat het station ook wel bekend als het ‘wasrek’. Het nieuwe station sluit meer aan bij de nieuwbouw rond het Stationsplein en daarmee krijgt het gebied meer smoel. Bovendien gaan de bussen weg van het straatniveau.

Door de groei van het aantal inwoners en banen in de stad en de regio groeit het aantal reizigers. Daar is knooppunt Leiden Centraal niet klaar voor. Daarom heeft Leiden de afgelopen tijd een aantal varianten onderzocht voor een nieuw station. Deze week werd de gekozen variant gekozen en werd duidelijk dat er ook een oplossing is gevonden voor de plek van het busstation. Er werd lang gedacht dat verplaatsing naar de achterzijde van het station een oplossing zou zijn.

Nu wordt gekozen voor een variant waarbij de bussen aan de centrumkant van het station gaan rijden op een aanbouw die op gelijke hoogte met het spoor komt. Daarmee zou de situatie voor fietsers en voetgangers veel veiliger worden. Je stapt dan op ‘perronhoogte’ in en uit de bus. Daardoor worden de overstappen korter en overzichtelijker, en ontstaat beneden ruimte voor onder meer fietsenstallingen.

De belangrijkste verandering voor Leiden Centraal op een rijtje:
– Een verhoogd busstation met voldoende haltes en pauzeplekken voor de bussen.
– Een nieuwe, bredere reizigerstunnel van bijna veertig meter breed.
– 25.000 fietsparkeerplekken in moderne, goed bereikbare stallingen, waar ook ruimte is voor bijvoorbeeld scooters en bakfietsen.
– Groene, gezellige en veilige pleinen en logische routes tussen binnenstad, station en Bio Science Park.
– Zo min mogelijk kruisende verkeersstromen waarbij de voetganger op één staat en de fietser op twee.

Betere doorstroming
Volgens de gemeente Leiden een enorm verschil met de huidige situatie: je hoeft straks niet meer te zoeken of te dringen. Routes worden korter, logisch en overzichtelijk. De nieuwe reizigerstunnel en entreehallen zorgen voor meer ruimte en betere doorstroming. Het verhoogde busstation maakt het mogelijk om snel en droog over te stappen. Beneden is ruimte voor veilige, moderne fietsenstallingen en groene pleinen waar het prettig toeven is.

Voor de regio wordt dit een betrouwbaar knooppunt dat groot genoeg is om de verwachtte groei van werkgelegenheid, onderwijs en woningbouw op te vangen. Zonder het nieuwe station zouden de groei van Leiden en de bereikbaarheid van de stad achterblijven denkt de gemeente Leiden. De komende maanden wordt bekeken hoe de bouw van het nieuwe station gefinancierd kan worden. Daarna wordt het ontwerp verder uitgewerkt.

Planning
Als alles volgens plan verloopt, kan de bouw in 2030 beginnen. Omdat het station natuurlijk open moet blijven, gebeurt dit in fases. De bouw zelf duurt naar verwachting tien jaar. Dat betekent dat het vernieuwde knooppunt Leiden Centraal pas rond 2040 klaar is.

Leiden Maatschappij


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×