In het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vond woensdag een ‘zoete actie voor het goede doel’ plaats. Een schoolklas bakte koekjes om ze te verkopen in de hal van het ziekenhuis. De opbrengst was voor de Stichting Hartekind.
“Het is jammer dat we geen geurtelevisie hebben, want ze ruiken heerlijk”, vertelt kindercardioloog Arno Roest lachend. De meeste versgebakken koekjes worden direct verkocht. “We hebben al meer dan duizend euro opgehaald, dus het gaat echt fantastisch!”
Hartekind
Stichting Hartekind zet zich in voor kinderen met een hartafwijking, de nummer één doodsoorzaak bij kinderen tot vijftien jaar. “Deze actie doen we dit jaar voor het eerst”, vertelt keukenchef Rens Wolters die de kinderen hielp met bakken. “Vorige maand kwam ik in contact met Stichting Hartekind. Ik kende het nog niet, maar het raakte me meteen, omdat mijn zoontje vroeger ook een hartkindje was. Gelukkig is hij nu helemaal hersteld, maar we hebben destijds wel spannende tijden meegemaakt.”
De klas bakte samen met enkele ouders en vrijwilligers maar liefst duizend koekjes, die per stuk verkocht werden om geld op te halen voor onderzoek. “Elke dag wordt er in Nederland een kind aan het hart geopereerd”, legt Roest uit. “Dat heeft een enorme impact op het kind zelf, maar ook op ouders, broertjes en zusjes.”
Door het hele land worden deze maand soortgelijke acties georganiseerd. “Overal bakken kinderen koekjes, samen met hun klas, ouders of grootouders. Dat is echt hartverwarmend om te zien”, vertelt Zenka Reijn van het Stichting Hartekind. “Dankzij dit soort acties kunnen wij levensbelangrijk onderzoek blijven doen.”
Leiden Maatschappij RegioTelefoon Redactie
071 - 5425160