Tijdens de viering van Leidens Ontzet gold dit jaar een alcoholverkoopverbod voor winkels. Dit was een pilot van de organisatie in samenwerking met de gemeente Leiden. Koen Ten Haken van het Leids Evenementen Collectief kijkt terug een geslaagde pilot.
Afgelopen jaar was een goed en druk jaar voor de evenementenbranche, vindt Ten Haken. 2 en 3 oktober verliepen echter anders vanwege het alcoholverkoopverbod. De pilot hield in dat snackbarren avondwinkels en supermarkten binnen de singels geen alcohol mochten verkopen tijdens de viering. “Het komt uit het feit dat we de laatste jaren zien dat de productiekosten voor evenementen steeds hoger worden”, legt Ten Haken uit. Er moet dus meer omzet worden gegenereerd om met een gratis evenement de kosten terug te verdienen. “Ook zagen we steeds meer dronken jongeren in de stad, daar hadden niet alleen wij als organisatoren last van maar ook onze beveiliging en EHBO daarbij”. Het laatste punt wat hiermee aangepakt zou moeten worden is de hoeveelheid afval op de grond.
Na de viering van Leidens Ontzet kwamen de organisatoren bij elkaar voor een evaluatie. Wat blijkt: Er was inderdaad minder afval, minder opstootjes, minder dronken jongeren op straat en er werd juist meer geconsumeerd aan de bar. De organisatie wacht nu op de evaluatie van de gemeente. Hierbij worden ook de bevindingen van de horeca meegenomen. Zodra de partijen bijeen zijn gekomen voor de laatste evaluatie, zal gekeken worden hoe deze pilot verder zal uitpakken voor de aankomende jaren. In ieder geval is duidelijk dat het Leids Evenementen Collectief deze pilot ook wil inzetten op Koningsdag en de Lakenfeesten.
Cultuur LeidenTelefoon Redactie
071 - 5425160