(Foto: Gemeente Leiderdorp)

Bewoners Leiderdorpse Kerkwijk eisen laatste aanpassingen aan herinrichtingsplan

Ruim twintig bewoners van de Kerkwijk stonden maandagavond 8 december in de kou voor het gemeentehuis te wachten, voordat het Politiek Forum begon met een debat over het herinrichtingsplan voor hun wijk.

De groep was massaal gekomen om opnieuw aandacht te vragen voor zorgen over verkeersveiligheid, parkeerruimte en het participatieproces. Het forum begon later dan gepland vanwege een uitlopende besloten vergadering, wat symbolisch en ironisch voelde voor hun positie in het proces. Tijdens het debat bleek dat vrijwel alle fracties de zorgen herkennen, maar dat zij ook benadrukken dat niet alle wensen kunnen worden ingewilligd.

Plannen voldoen niet
VVD-raadslid Frank van Noort stelde dat de herinrichting hard nodig is, maar dat een tekort aan parkeerplekken moet worden voorkomen. Volgens hem voldoen de plannen niet aan zowel de gemeentelijke parkeernormen als de uitkomsten van parkeerdrukmetingen. In het ontwerp zijn 713 plekken opgenomen, minder dan het huidige aantal, terwijl informele parkeerplaatsen juist verdwijnen. “Het gaat om de laatste paar extra plekken,” zei Van Noort, die wees op opties aan de Eikenlaan en het gebruik van gras-betontegels om vergroening en parkeren te combineren. Hij kreeg na afloop applaus uit de zaal.

CDA-raadslid Jan Huisman wees erop dat de wijk nooit is gebouwd op het huidige aantal auto’s, maar dat de parkeerproblemen reëel zijn. Volgens het CDA is de participatie uitvoerig geweest, al betekent dat niet dat bewoners altijd hun zin krijgen. D66 vroeg of er bij het verbreden van stoepen voldoende aandacht is voor toegankelijkheid. LPL benadrukte het belang van maatwerk, onder meer rondom evenementen en in de Hoofdstraat, en wilde weten of aanvullende afwijkingen nog mogelijk zijn.

Impact op de wijk is groot
GroenLinks-PvdA wees op de omvang van de opgave: reconstructie van kabels, leidingen en waterafvoer, gecombineerd met een grote ruimtelijke herinrichting die maar eens in vele decennia voorkomt. Volgens de fractie is begrijpelijk dat bewoners scherp zijn op de gevolgen. De ChristenUnie-SGP vroeg extra aandacht voor langzaam verkeer.

Meerdere fracties vroegen zich af of het voor bewoners duidelijk genoeg was waar het participatieproces eindigt. Het forum was daardoor voor velen een laatste gelegenheid om hun zorgen te delen. Wel in stilte, inspreken hebben ze de vorige keren al gedaan.

Frank van Noort (VVD) en Nanette Kappers namens de bewoners reageren direct na de vergadering:

Wethouder
Wethouder Gebke van Gaal ging uitgebreid in op de berekeningen. Voor de 621 woningen in het projectgebied geldt een parkeernorm van één plek per huishouden. In het ontwerp zijn 712 plekken opgenomen, en met recente aanpassingen kunnen dat er 720 worden: een stijging van dertig ten opzichte van de huidige situatie. Volgens de wethouder telt de gehele wijk, inclusief omliggende pleinen, veel meer plaatsen dan alleen het projectgebied. Uit gemeentelijke tellingen zou blijken dat de parkeerdruk nog nooit boven de zeshonderd geparkeerde auto’s is uitgekomen. Een telling die bewoners in twijfel trekken.

Van Gaal erkende dat bewoners een periode weinig hoorden nadat het ontwerp in januari was gepresenteerd. In de laatste verificatieronde zijn volgens haar nog aanpassingen gedaan, maar binnen beperkte ruimte. “Als het alsnog chaos wordt, zijn wij verantwoordelijk om het op te lossen,” zei zij. “Dan is het te laat”, sprak iemand vanaf de publieke tribune.

Mogelijke aanvullingen zijn smallere stoepen in de Hoofdstraat, drie plekken bij de oude boerderij en aanpassingen aan de Berkenlaan, al blijft het aantal extra parkeerplaatsen beperkt tot maximaal acht.

Bewoners blijven kritisch
Aan het eind van het debat sprak bewoner Nanette Kappers. Zij wees erop dat de parkeernormen tussentijds zijn aangepast en dat bewoners dat nu pas horen. Volgens haar zijn zestien extra plekken nodig om de druk echt te verlichten. “We zijn het niet overal mee oneens, maar wel over dit laatste punt,” zei zij.

De wethouder wil nog voor kerst opnieuw met de bewoners in gesprek gaan. Daarna neemt het college een besluit over het definitieve ontwerp. Tegelijkertijd gaf zij aan dat op enig moment een einde komt aan het proces. “Misschien levert dat teleurstelling op, maar die hebben wij dan te dragen.”

Plannen voor de Kerkwijk
De herinrichting van de Kerkwijk is een ingrijpend project dat in meerdere fases wordt uitgevoerd. De wijk krijgt nieuw straatwerk, vernieuwde riolering en aangepaste groenstructuren. Ook worden ondergrondse kabels en leidingen vervangen. De ingreep is noodzakelijk omdat delen van de openbare ruimte zijn verouderd en het riool aan vervanging toe is.

In het ontwerp wordt ingezet op meer ruimte voor groen, bredere trottoirs en betere waterberging om toekomstige piekbuien op te vangen. Het aantal formele parkeerplaatsen neemt licht toe, maar informele plekken verdwijnen. Daarnaast verandert de verkeersstructuur. Een deel van de wijk wordt ingericht als eenrichtingsverkeer om de doorstroming te verbeteren en fietsers meer ruimte te bieden. De verwachting is dat de werkzaamheden na vaststelling van het definitieve ontwerp gefaseerd starten, zodat de wijk steeds deels bereikbaar blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers.

Advertentie

Leiderdorp Politiek


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×