Het was afgelopen vrijdag zo’n 30 graden in de regio, maar dat weerhield de 2000 deelnemers van de Leiderdorpse Avond4daagse er niet van om toch die laatste avond te lopen. Gewapend met waterpistolen, flessen water en heel veel snoep, trok de stoet vrijdag door het dorp.
Of de laatste wandelavond door zou gaan, bleef tot op het laatste moment even spannend. De weersverwachting voorspelde regen en onweer. Dat kwam er ook, maar toen waren de laatste lopers net binnen. “We maakten ons een beetje zorgen vanwege het weer, maar het mocht zo zijn”, vertelt een opgeluchte organisator Bram van Zwieten.
Maatregelen tegen de warmte
De organisatie waarschuwde de deelnemers voorafgaand al voor de hitte. Er werd aangeraden extra drinken en verkoeling mee te nemen. Op het terrein van Velocitas, wat de start en finish was, stond ook een watersproeier aan waar de kinderen gretig gebruik van maakten. Ook stond er een watertappunt.
Onderweg zorgden de deelnemers zelf voor verkoeling. Kinderen hielden watergevechten en droegen petjes. “We hebben een flesje water en die doen we in de vriezer en dan blijft het lekker koud terwijl het smelt”, legt een van de kinderen uit.
Verhalen van onderweg
In vier avonden tijd maken de deelnemende kinderen een hoop mee. Vooral de watergevechten zijn een blijvende herinnering, maar sommigen maakten er ook zelf een avontuur van. “Wij zijn gaan belletje lellen bij flats. Dan kan je zo bij tien huizen achter elkaar belletje lellen en zie je zo mensen naar buiten komen”, vertelt een deelnemer met een grote glimlach.
Een andere deelnemer: “Ik had dus jeuk aan mijn voet en ik deed mijn schoen uit op een brug en toen viel die in het water.” Hoe de schoen weer boven kwam? “Mijn moeder is het water ingegaan om ‘m te redden.”
Na de wandeling werd de grootschalige verkoeling opgezocht: vele deelnemers besloten een duik te nemen in de Dwarswetering.








Telefoon Redactie
071 - 5425160