
Een 39-jarige Leidenaar heeft 21 jaar celstraf gekregen, omdat hij zijn ex-partner wurgde met een metalen ketting. De rechtbank in Den Haag oordeelde dat de man bewust het slachtoffer heeft gedood en het wilde laten lijken op zelfmoord. De moord vond plaats in hun woning in Leiden. De twee leerden elkaar in 2010 online kennen en kregen twee kinderen. De vrouw ging bij de Leidenaar weg nadat er al jaren verschillende incidenten hadden plaatsgevonden. Daarop bestookte de man haar met jaloerse appjes, soms wel zeshonderd op een dag.
Op de dag van de moord belde de man met de politie en zei dat hij de vrouw had gevonden na een zelfmoordpoging. Agenten troffen haar aan, vastgeknoopt aan een verwarmingsbuis. Ze overleed later in het ziekenhuis.
Uit gegevens op de telefoon van de man bleek dat hij had gezocht naar uitspraken rond zelfmoord, hondenriemen en hoe een strop kan worden geknoopt. Uit onderzoek bleek bovendien dat het tot zevenhonderd keer waarschijnlijker is dat de vrouw is vermoord dan dat ze zichzelf iets wilde aandoen.
Het Openbaar Ministerie had ingezet op een celstraf en tbs met dwangverpleging voor doodslag, maar de rechtbank acht moord bewezen.
Het nieuws uit de Leidse regio en Wassenaar lees je ook in de gratis nieuwsapp van Centraal+. Download deze via de AppStore of GooglePlay. Bij belangrijk nieuws sturen we een pushmelding.
112 Leiden Maatschappij leiden moord rechtspraakTelefoon Redactie
071 - 5425160