
‘Overweldigend’, zo noemde afzwaaiende wethouder Tim van Tongeren zijn afscheid afgelopen dinsdag. Na een wethouderschap van vier jaar gaat hij nu dan echt genieten van zijn pensioen. Ook wethouder Kees Oudendijk werd uitgezwaaid. Zijn partij Hart voor Oegstgeest (HvO) zit deze bestuursperiode niet in de coalitie, waardoor hij plaatsmaakt voor een CDA-wethouder.
Dat zat Oudendijk niet in de koude kleren. Als het aan hem had gelegen, had hij ook de komende vier jaar aan het roer gestaan. Maar door een verkiezingsnederlaag van HvO, zit de partij deze ronde niet in de coalitie. De lokale club maakt plaats voor CDA, die CDA-wethouderskandidaat Jan Nieuwenhuis naar voren schuift in de plaats van Oudendijk.
Verslaggever Brigit Disseldorp sprak met Tim van Tongeren en Kees Oudendijk
Vandaar dat Oudendijk vooral met weemoed terugkeek naar zijn wethouderschap. “Ik voel me voldaan en trots. Maar afscheid nemen is soms wel een beetje ingewikkeld.” De vertrekkende wethouder trad in 2023 in functie, nadat zijn voorganger en partijgenoot Dick de Groot wegens een combinatie van aanhoudende kritiek en persoonlijke redenen de biezen had gepakt.
Sindsdien had de wethouder naar eigen zeggen goed gewerkt aan de saamhorigheid binnen Oegstgeest. “We hebben gewerkt aan de sociale basis, zodat mensen positief met elkaar omgaan.” Oudendijk klopt na de zomer weer aan bij zijn ‘oude’ werkgever RDW, waar hij verlof kreeg om wethouder te zijn. “Maar eerst wil ik even ‘décrompesseren’ voor vier à zes weken”, zei Oudendijk.
Voor Van Tongeren was het afscheid beduidend minder bedrukt. Hij had besloten om hoe dan ook zijn functie neer te leggen. Zijn partij zit ook deze periode in de coalitie en heeft fractievoorzitter Melanie van Driel voorgesteld als vervanger voor Van Tongeren.
Over de afgelopen periode blikte Van Tongeren met trots terug. “In de Oegstgeestercourant staan vier pagina’s gevuld met wat wij hebben gedaan. Daar ben je echt diep van onder de indruk.” Nu kiest de afzwaaiende wethouder voor zijn pensioen. “Dan kan ik veel meer tijd besteden aan mijn vrouw en kleinkinderen.”
Ook keert Van Tongeren waarschijnlijk terug naar wat hij noemde ‘zijn roots’: “Ik heb een gesprek gehad met de regiobestuurders van FNV, daar ga ik ook naar kijken.” Zowel de vader als de opa van Van Tongeren waren bestuursleden van vakbonden, waardoor de Oegstgeestenaar het vakbondswerk als het ware met de paplepel ingegoten kreeg. “Er stroomt vakbondsbloed in mijn aderen.”



Maatschappij Nieuws Oegstgeest Politiek
Telefoon Redactie
071 - 5425160