Het bestemmingsplan Vondel en de Zwaan, dat op 1 oktober 2024 tijdens de commissievergadering Stedelijke Ontwikkeling werd besproken, is een belangrijke stap voor de woningbouw in Leiden. Het plan omvat de bouw van 576 woningen op de locatie van het Motorhuis op de Vondellaan, en draagt daarmee bij aan de doelstellingen van de Woonvisie Leiden 2020-2030, die streeft naar het toevoegen van 9000 woningen voor 2030.
De geplande woningen bestaan uit 35% sociale huur, 35% middeldure huur en koop, en 30% vrije sectorwoningen (huur en koop). Daarnaast wordt 900 m² gereserveerd voor maatschappelijke voorzieningen en komt er ruimte voor commerciële functies. Het plan voorziet voornamelijk in hoogbouw, met meerdere torens waarvan de hoogste 70 meter wordt, om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Dit brengt echter ook enkele uitdagingen met zich mee.
Leefbaarheid
Een zorg binnen de gemeenteraad betreft de bestemming van de 900 m² maatschappelijke ruimte. Op dit moment is de invulling hiervan nog niet concreet vastgesteld. De raad wil dat deze ruimte gebruikt wordt als gezondheidscentrum om het tekort aan huisartsen in de omgeving te verlichten. Een meerderheid van de raad steunt dit, en er zal een voorstel worden ingediend.
Tegelijkertijd waarschuwt de wethouder Julius Terpstra voor het risico van leegstand als een specifieke bestemming wordt toegewezen en er geen belangstellenden zijn om de ruimte in gebruik te nemen. Zonder alternatieve bestemmingsmogelijkheden kan deze ruimte ongebruikt blijven, wat ongewenst is.
Hoogte
Verder maakt en woontoren van zeventig meter hoog een deel uit van het plan, maar een deel van de raad, waaronder Partij Sleutelstad, ChristenUnie en Partij voor de Dieren, uitte kritiek op deze hoogte. Zij hebben voorgesteld om de maximale bouwhoogte te beperken tot vijftig meter, wat zou leiden tot ongeveer vijftig woningen minder in het bouwplan. Vier jaar geleden werd een soortgelijk voorstel ook besproken, maar toen verwierp de meerderheid van de raad het idee.
De discussie van afgelopen dinsdag werd opnieuw aangewakkerd door zorgen over windhinder op deze hoogte. De wethouder gaf echter aan dat er geen risico’s zijn vastgesteld. Mocht er in de toekomst windhinder optreden, dan kunnen er maatregelen worden genomen, zoals het planten van bomen. Ook werd brandveiligheid als argument aangevoerd om de hoogte te beperken. Deze punten zullen terug komen in een toekomstig voorstel.
Parkeren
Een ander belangrijk punt is de beperkte hoeveelheid parkeerplaatsen. Het plan voorziet in 46 parkeerplekken, waarvan sommige voor deelauto’s bestemd zijn. Dit aantal is laag, omdat een deel van de gemeente wil stimuleren dat bewoners gebruikmaken van het nabijgelegen openbaar vervoer in plaats van de auto.
Partijen zoals de VVD maken zich echter zorgen dat bewoners zullen uitwijken naar parkeerplaatsen in de omliggende wijken, waar de parkeertarieven ’s avonds laag of zelfs afwezig zijn. Dit zou zowel binnen als buiten het projectgebied tot parkeerdrukte kunnen leiden. De VVD wil daarom onderzoeken of er in het plan meer parkeerplekken kunnen worden gerealiseerd en zal met een voorstel komen.
Vera Warmenhoven gaat in gesprek met raadslid VVD Leiden Tom Leest over de vergadering en het bestemmingsplan Vondel en de Zwaan
Leiden PolitiekTelefoon Redactie
071 - 5425160