Foto ter illustratie. (Foto: ANP)

Gemeenten stoppen niet met verbod op vervuilende bedrijfsauto's

De veertien gemeenten, die vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren, gaan daarmee door. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat ondernemers voorlopig uitgezonderd worden en tot 2029, ook zonder elektrisch voertuig, toegang krijgen tot binnensteden. Maar gemeenten, waaronder Delft, Den Haag, Gouda en Leiden, gaan hun plannen niet bijstellen.

‘Wij gaan door met de voorbereidingen voor 1 januari 2025.’ De veertien gemeenten zijn in een gezamenlijke verklaring duidelijk. Ze peinzen er niet over om de uitstootvrije zones in de binnenstad uit te stellen. Dat is wel wat de Tweede Kamer wil. Een voorstel van de VVD werd met een meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen. Ook in het hoofdlijnenakkoord, dat de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB sloten, staat dat er gekeken moet worden naar uitstel van de zero-emissiezone, omdat veel ondernemers nog niet klaar zijn voor de overstap naar uitstootvrij vervoer.

In een zero-emissiezone zijn alleen nog bedrijfsvoertuigen die elektrisch zijn of rijden op waterstof toegestaan. De binnensteden gaan niet gelijk op slot voor vervuilende bestelbussen en vrachtwagens. Er geldt een overgangsperiode tot 2030 waarbij eerst de meest vervuilende voertuigen worden geweerd. Ook kunnen ondernemers ontheffingen krijgen.

Maar de veertien gemeenten waar de invoering over een dikke twee maanden ingaat willen dat niet. ‘Het invoeren van de uitstootvrije zones is een gemeentelijke bevoegdheid en we zijn al jaren samen met het rijk en ondernemersverenigingen bezig om de stapsgewijze invoering voor te bereiden’, schrijven de gemeenten.

Ze vinden het vervelend dat er ‘weer twijfel wordt gezaaid vanuit de landelijke politiek’. “Er wordt voorgespiegeld of de invoering op het laatste moment landelijk kan worden tegengehouden. Voor ons is het nu het belangrijkst dat ondernemers duidelijkheid hebben en dat we als overheid betrouwbaar zijn richting hen”, stellen ze in de verklaring.

Ondernemers
Den Haag is ondernemers al wel tegemoet gekomen. Wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) heeft belooft om ondernemers die nog niet klaar zijn voor de zero-emissiezone mogelijk meer ruimte te geven om over te stappen op elektrisch vervoer. Dat deed hij na een brandbrief van MKB Den Haag.

Maar van uitstel is ook in Den Haag geen sprake, zegt Barker. Volgens hem zou uitstel van de plannen leiden tot ‘grote negatieve gevolgen’ voor ondernemers die al zijn overgestapt op uitstootvrij vervoer. Barker: “Niet voor niets pleiten brancheorganisaties als Transport en Logistiek Nederland, BOVAG en de Rai Vereniging voor duidelijkheid.”

Luchtkwaliteit
Bovendien wil Barker snel actie tegen luchtvervuiling, stikstof- en CO2-uitstoot. “De luchtkwaliteit in Den Haag ligt boven de advieswaarde van de Wereldgezondheidsorganisatie, de nabijgelegen Natura-2000 gebieden zijn overbelast met stikstofdepositie en de opgave om de CO2 uitstoot te verminderen is nog altijd zeer urgent. Den Haag snakt naar schone lucht.”

Wethouder Martina Huijsmans (D66) van Delft vindt het ‘jammer’ dat de politiek in Den Haag voor ‘onnodige onzekerheid’ zorgt voor alle ondernemers. Delft houdt aandacht voor ondernemers voor wie de overgang naar elektrisch niet zo makkelijk is, verzekert de wethouder.

Ontheffingen
“We willen ervoor zorgen dat zij de ruimte krijgen om op een voor hen werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer”, reageert Huijsmans. “Daarom zijn er overgangsregelingen, bieden we overstapadvies op maat en hulp bij ontheffingsaanvragen.”

Hierbij wordt ook gekeken naar ontheffingen voor voertuigen die niet elektrisch beschikbaar zijn en situaties waarin bijvoorbeeld faillissement dreigt. Voor ondernemers die minder vaak in het emissievrije gebied moeten zijn, zijn er dagontheffingen.

Binnenkort beslist de gemeenteraad van Den Haag over een uitbreiding van de zero-emissiezone in het centrum naar de kuststrook. Dat zou betekenen dat vanaf 2026 ook in het gebied tussen de Laan van Meerdervoort en het strand alleen nog uitstootvrije bedrijfsvoertuigen worden toegestaan.

Leiden Maatschappij Politiek


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×