Het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp maakt de bestuurskosten voortaan jaarlijks openbaar. Dit betreft onder meer reis- en opleidingskosten, abonnementen en vakliteratuur, maar ook kosten voor woon-werkverkeer en verhuizing. De kosten worden uitgesplitst per collegelid en per uitgavencategorie en gepubliceerd op de gemeentelijke website. Vorig jaar heeft het college 107.000 euro gedeclareerd.
Volgens wethouder financiën Daan Binnendijk is transparantie essentieel. “Het is belangrijk dat inwoners kunnen zien welke uitgaven een gemeente doet. Of dit nu gaat om kosten voor asfaltonderhoud, groen- en afvalbeheer, woningbouw of het bestuur en de organisatie.” Om deze reden wordt niet alleen een totaalbedrag gepubliceerd, maar worden de kosten per bestuurder en per onderwerp weergegeven.
Uitleg over de vergoedingen
De vergoedingen betreffen zowel jaarlijks terugkerende als incidentele kosten. Hieronder vallen opleidingskosten, dienstreizen, kosten voor beveiliging van de eigen woning en verhuiskosten als een bestuurder voor zijn of haar ambt naar Leiderdorp verhuist. De kosten verschillen per bestuurder. Zo is de burgemeester vanwege een visuele beperking afhankelijk van taxivervoer, wat invloed heeft op de reis- en verblijfskosten. Ook de afstand tussen de woonplaats en het gemeentehuis verschilt per collegelid.
Wat vergoed wordt, is landelijk vastgelegd. De regeling is bedoeld om de uitoefening van een politiek ambt mogelijk te maken, vergelijkbaar met de kostenvergoedingen voor ambtenaren.
De bestuurskosten zijn hier te vinden.
Leiderdorp PolitiekTelefoon Redactie
071 - 5425160