In AREA071 op de Baanderij in Leiderdorp kwamen dinsdagavond tussen de 150 en 200 inwoners bijeen voor een informatiebijeenkomst over de geplande werkzaamheden aan de tracédelen Engelendaal en Oude Spoorbaan van de Leidse Ring Noord. De gemeenten Leiden en Leiderdorp organiseerden de avond samen met aannemer KWS om inwoners te informeren over het ontwerp, de planning en de verwachte impact.
Wethouder Daan Binnendijk van Leiderdorp opende de bijeenkomst en toonde zich verrast door de grote opkomst. “We hadden van tevoren even gepeild hoeveel mensen er zouden komen, een stuk of veertig hadden we verwacht. Maar niet zoveel mensen dat er geen stoelen meer zijn. Ik ben blij dat u dit zo belangrijk vindt, dat er een volle zaal is”. Het was zelfs zo druk, dat er niet voldoende stoelen waren om iedereen te kunnen laten zitten.
Wethouder Daan Binnendijk over de Leidse Ring Noord.
Aanpak Leiderdorpse deel
Edwin Baars, omgevingsmanager bij de gemeente Leiden vertelt: “We doen dit project om verkeer beter te laten doorstromen, woonwijken toegankelijker te maken en het openbaar vervoer te versterken. Het gebeurt in verschillende fasen. De Schipholweg is klaar, de Plesmanlaan is in uitvoering, en aan de Willem de Zwijgerlaan wordt nog getekend. Nu is het Leiderdorpse deel aan de beurt”.
De werkzaamheden aan de Oude Spoorbaan bestaan onder andere uit de aanleg van een ongelijkvloerse kruising onder de rotonde bij de Schildwacht. Dit moet zorgen voor een veiligere oversteek voor fietsers en voetgangers. Ook wordt de weg verbreed naar twee keer twee rijstroken en voorzien van stil asfalt. Langs de wijk Leyhof komt een groen geluidsscherm van maximaal 85 centimeter hoog.
Planning tot in 2028
Max Wiercx, omgevingsmanager namens aannemer KWS, gaf toelichting op de fasering van het werk. Inmiddels is fase 0 gestart, met voorbereidende werkzaamheden zoals het voorbelasten van de bodem. In het derde kwartaal van 2026 start fase 1, waarin het oostelijke deel van de weg wordt aangelegd, inclusief een nieuwe rijbaan en brug. Fase 2 volgt begin 2027, waarin het verkeer wordt overgezet op de nieuwe rijbaan. Fase 3, waarin de fietsonderdoorgang gereedkomt, start in het derde kwartaal van 2027.
“Dan is de Schildwacht tijdelijk afgesloten om op de Oude Spoorbaan te kunnen werken. Verkeer zal dan moeten omrijden”, aldus Wiercx. De werkzaamheden worden naar verwachting in het derde kwartaal van 2028 afgerond.
Kritische vragen uit het publiek
Tijdens de bijeenkomst werd kritisch gereageerd op de aangekondigde afsluiting van de Schildwacht. Een aanwezige wees op het risico van verkeersdrukte en ongelukken: “U moet dat oplossen, dit gaat niet werken”. Het projectteam gaf aan de zorgen serieus te nemen en de situatie nader te bekijken, maar kon op dat moment geen toezegging doen.
Groene herinrichting
Voor de uitvoering van het werk moeten 120 bomen worden gekapt of verplant. Daarvoor komen 114 nieuwe bomen terug, waarvan het merendeel aan de noordzijde van de Oude Spoorbaan wordt aangeplant. “Uiteindelijk plaatsen we twaalf bomen meer dan er verdwijnen”, zegt Baars.
Voor de start van fase 1 volgt nog een aparte informatieavond voor omwonenden. Meer informatie over het project is te vinden op de website van de gemeente Leiderdorp.
Leidse Ring Noord
De Leidse Ring Noord is een grootschalig infrastructureel project van de gemeenten Leiden en Leiderdorp, bedoeld om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio te verbeteren. De ring verbindt de A4, A44 en N206 met elkaar en wordt aangelegd in meerdere deelprojecten, waaronder de Schipholweg, Plesmanlaan, Willem de Zwijgerlaan en het Leiderdorpse deel Engelendaal en Oude Spoorbaan. De aanpassingen omvatten onder meer extra rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen, geluidswerende maatregelen en verbeterde voorzieningen voor fietsers en voetgangers.
Met de Leidse Ring Noord willen de gemeenten de doorstroming bevorderen, de leefbaarheid in woonwijken vergroten en het openbaar vervoer versterken.
Leiderdorp Maatschappij PolitiekTelefoon Redactie
071 - 5425160