In een nieuwe serie, Business Backstage, gaat presentator Michel Verheij elke week in gesprek met een ondernemer, want wat maakt ondernemen nu zo mooi? En welke keerzijde kent het ondernemen? In deze aflevering was Marieke van Bommel, directeur van het Wereldmuseum in Leiden, te gast.
Toen van Bommel 14 jaar was, wist ze al dat ze directeur van een museum wilde worden. “Mijn vader kon fantastisch vertellen en op zondag ging ik vaak mee op pad, een leuk uitje. Toen bezochten we vaak musea. Dat zal me zeker geïnspireerd hebben”, vertelt ze. Toen ze op haar 14e moest kiezen voor een studie en de studie Museologie in beeld kwam, was de klik er vrijwel meteen.
Marieke vertelt dat de culturele en de zakelijke werelden nog wel eens met elkaar botsen. “Een cultureel ondernemerschap gaat over het eigen verdienvermogen van een culturele instelling”. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over de ticketinkomsten. “Maar anderzijds wil je ook graag dat mensen met een niet zo grote portemonnee, ook bij ons binnen kunnen komen”. Ook de sponsoring van het Wereldmuseum wordt hierdoor lastiger gemaakt omdat sommige sponsoren niet bij de missie van het museum passen. “Die balans is heel spannend”, aldus Marieke.
Cultuur Economie Interview LeidenTelefoon Redactie
071 - 5425160