Eén van de trainigslabs bij Biotech Training Facility. (Foto's: Janna Verwer)

Docenten op ontdekkingsreis door het Leiden Bio Science Park

Het aantal jongeren dat kiest voor een bètastudie daalt al jaren. En dat terwijl de vraag naar technisch en wetenschappelijk opgeleid personeel juist blijft groeien. Eveline de Boer zag dit met lede ogen aan en besloot in actie te komen. Met verschillende initiatieven probeert ze bètavakken op een frisse en toegankelijke manier onder de aandacht te brengen bij middelbare scholen. Afgelopen week organiseerde ze een wandeling voor docenten over het Leiden Bio Science Park.

“De komende jaren komen er ontzettend veel banen vrij in de bètasector”, vertelt De Boer. “Maar we zien dat er steeds minder aanwas is. Dat moet anders.” Ze hoopt dat docenten na zo’n rondleiding met een andere blik naar bètavakken kijken – en die vernieuwde blik vervolgens meenemen de klas in.

Op het Leiden Bio Science Park werken op dit moment zo’n 26.000 mensen. Toch zijn dat er nog lang niet genoeg. Gids Thijs Remijn begeleidde de rondleiding en benadrukte hoe belangrijk de rol van docenten is. “Zij zijn vaak degene die het eerste zaadje planten bij hun leerlingen”, zegt hij. “Als we hen kunnen enthousiasmeren, heeft dat direct invloed op hoe jongeren naar de wetenschap kijken. En dat is hard nodig, want we hebben talent nodig om te blijven groeien.”

Gids Thijs Remijn over de rondleiding op het Leiden Bio Science Park.

Coronavaccin
Eveline de Boer weet als geen ander hoe groot die invloed van docenten kan zijn. Ze is opgeleid als bioloog, maar stond jarenlang zelf voor de klas voordat ze zich ging inzetten voor Beta Aanbod ONZ. “In mijn lessen probeerde ik altijd aan te sluiten bij de actualiteit”, vertelt ze. “Toen het coronavaccin van Janssen werd ontwikkeld – hier op het Biosciencepark – greep ik dat aan als voorbeeld.”

De rondleiding eindigde in de Biotech Training Facility, waar docenten een kijkje kregen in de trainingslabs. Voor velen een unieke ervaring. “Je ziet dan echt wat er achter de schermen gebeurt”, vertelt de Boer.

Volgens De Boer begint het enthousiasme voor een bètaberoep al op jonge leeftijd. “Juist op de middelbare school kunnen leerlingen geïnspireerd raken. Als docenten dat vuurtje weten aan te wakkeren, kan dat het verschil maken.”

Eveline de Boer over het belang van bèta-onderwijs.

  • Eveline de Boer (Foto: Janna Verwer)
    Eveline de Boer (Foto: Janna Verwer)
  • Thijs Remijn (Foto: Janna Verwer)
    Thijs Remijn (Foto: Janna Verwer)

 

Advertentie

Leiden Onderwijs


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×