
De gemeente Zoeterwoude gaat één miljoen euro meebetalen aan het project Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar (LUBB). Het geld wordt gebruikt om de kruising van de N11 en de Burgemeester Smeetsweg ongelijkvloers te maken.
Het project draait om het verbeteren van de verkeersstroom tussen Leiden en Utrecht. Door het realiseren van een nieuw treinstation bij Hazerswoude en het weghalen van de verkeerslichten en spoorwegovergang bij Zoeterwoude moeten reizigers zowel per spoor als met de auto of bus sneller tussen beide plaatsen kunnen reizen. “Zeker rond de spits loopt het verkeer regelmatig vast rond de N11 en A4 en bovendien wil de NS meer treinen laten rijden op dat traject. Daarvoor moet de spoorwegovergang op de Burgemeester Smeetsweg verdwijnen. Anders staat het verkeer veel te vaak vast omdat de spoorbomen dicht gaan”, legt wethouder Paul Olthof uit.
Grotere geheel
Een miljoen euro is voor een kleine gemeente als Zoeterwoude best veel geld, toch ziet Olthof vooral het grotere geheel. “Het totale project kost 200 miljoen euro. Wij betalen dicht eigenlijk maar een heel klein beetje daaraan mee. Toch levert het Zoeterwoude een betere doorgang van het verkeer op en kunnen inwoners van de Rijndijk straks in Hazerswoude de trein nemen”, vertelt hij enthousiast.
Bewoners van buitengebied ‘De Weipoort’ maken zich zorgen over het project. Zij vrezen dat een snellere doorgang juist voor extra verkeer in het dorp zorgt en vragen de gemeente om maatregelen die sluipverkeer tegen gaan. “Dat signaal geven eigenlijk alle partijen in de raad ook en daar luisteren we serieus naar. Momenteel wordt onderzocht hoe we verkeer dat niet thuishoort in de Weipoort zo effectief mogelijk kunnen tegengaan”, zegt Olthof.
Moties
De wethouder kan ook eigenlijk niet anders. De partijen in de gemeenteraad dienden gezamenlijk een motie in die het college oproept om het tegengaan van sluipverkeer op te nemen in de toekomstige plannen en dit ook bij de Provincie, die het LUBB project uitvoert, aan te geven.
In een tweede motie roepen VVD, CDA en PZ op om te onderzoeken of er, net als nu het geval is, een aparte tunnel voor fietsers en voetgangers kan blijven op de kruising. Die zou volgens de fracties komen te vervallen. Deze weggebruikers zouden dan juist moeten gaan oversteken. “Een onwenselijk effect op de enige fietsverbinding tussen het dorp en de Hoge Rijndijk”, staat te lezen in de motie.
Wethouder Paul Olthof over de miljoen euro voor een ongelijkvloerse kruising:
Telefoon Redactie
071 - 5425160