
Het wegencategoriseringsplan van de gemeente Wassenaar houdt de gemoederen deze week flink bezig. Uit het plan, waarover de gemeenteraad deze week een besluit moest nemen, blijkt dat het college in 98,5 procent van de wegen binnen de bebouwde kom van Wassenaar een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur wilde invoeren. Na twee avonden debatteren is het voorstel uiteindelijk met slechts één stem tegen aangenomen.
Dat het verlagen van de snelheid op de meeste wegen bijdraagt aan de verkeersveiligheid, daarover zijn de partijen in de raad het wel eens. Maar het debat over met name de vijf straten waarvoor wethouder Wim Koetsier een uitzondering wilde maken, en het dus vijftig kilometer per uur blijft, duurde dus uiteindelijk maar liefst twee avonden.
Uitzonderingen
De fracties dienden, samen of onafhankelijk van elkaar, maar liefst tien wijzigingsvoorstellen, zogenoemde amendementen, in en ook nog een twee moties. De meesten gingen om de straten waar, volgens sommige fracties, géén of juist wel een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Op de Papegaaienlaan, Groot Haesebroekseweg en de Stoeplaan zouden enkele fracties liever juist een lagere maximumsnelheid zien. Bewoners van de Stoeplaan schreven zelfs alle fracties aan met het verzoek om ook in hun straat de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Voor de Prinsenlaan en (delen van) de Jagerslaan willen sommige partijen juist het omgekeerde: op die wegen kan volgens de indieners van de amendementen veilig vijftig kilometer per uur worden gereden.
Hart voor Wassenaar, groot indiener van de voorstellen, zette ook nog twijfels bij de voorgestelde datum waarop het nieuwe plan van kracht gaat. “De inwoners en hulpdiensten moeten er klaar voor zijn. De wethouder stelt voor om dit al eind februari in te voeren. Wij vinden dat te snel. Laten het het op 4 juli, onafhankelijkheidsdag in de VS, doen”, zegt fractievoorzitter Henri Hendrickx.
Amulances
Slechts één van de wijzigingsverzoeken haalde een meerderheid in de raad. De fracties maken zich zorgen over de gevolgen voor de aanrijdtijden van hulpdiensten en het openbaar vervoer. De zorgen worden aangewakkerd door de tekst die het college op het voorblad van het raadsvoorstel heeft gezet. “Dit plan is een uitdrukkelijke wens van het door de raad ingestelde burgerberaad en is nadrukkelijk tegen het advies van verschillende experts op het gebied van verkeer zowel binnen als buiten de gemeente, de busvervoerders, MRDH en de levensreddende nood- en hulpdiensten, die zonder uitzondering adviseerden tot handhaving van de maximumsnelheid van 50 km/u op de doorgaande noord-zuidelijke route en oost-westelijke route”, staat er te lezen.
Burgerberaad
“We zijn hier jaren mee bezig geweest en hebben (via het burgerberaad) naar onze burgers geluisterd. Ik ben heel trots dat we hier nu een besluit over kunnen nemen”, zegt wethouder Koetsier tijdens het lange debat. Het zorgt voor onrust in de raad. De meeste partijen willen de garantie dat het wegenplan er niet voor zorgt dat het openbaar vervoer in Wassenaar volledig vastloopt of, nog erger, inwoners ‘overlijden omdat de ambulance niet op tijd is’. Middels het tiende amendement, dat wel voldoende steun krijgt, zorgt de raad ervoor het college dit punt voldoende in de gaten blijft houden.
“Je kunt wegen op verschillende manieren inrichten zodat er minder hard wordt gereden. We gaan niet werken met grote vluchtstroken of drempels werken. Daar hebben de ambulance en de bussen teveel last van. Dus daar houden we rekening mee en kiezen andere manieren”, belooft Koetsier. Wat die manieren zijn blijft voor alsnog onduidelijk.
Evaluatie
In het plan is ook een evaluatie opgenomen. “Die staat in het tweede kwartaal van 2027 gepland. Dan wordt met de gemeenteraad besproken hoe de verlaging van de snelheid wordt nageleefd en wat de effecten op het verkeer en onze inwoners zijn”, belooft de wethouder. Vooral de Democratische Liberalen Wassenaar vinden dat veel te laat. “U gaat de put dempen als het kalf verdronken is. Al die mensen die straks het loodje leggen omdat de ambulance in de file staat, krijg je ze niet meer terug”, zegt fractievoorzitter Ben Paulides. Zijn partij ziet dan ook wel iets in het voorstel van Hart voor Wassenaar om de invoer uit te stellen. Maar zoals gezegd kreeg dit idee onvoldoende steun bij de andere partijen.
Vooral de VVD wil niet langer wachten. “Laten we nou gewoon doen en goed evalueren. In plaats van nog langer wachten”, roept fractievoorzitter Matthijs Stekelenburg op. In een poging Hart voor Wassenaar mee te krijgen wijst hij er nog op dat het collegevoorstel volgens hem perfect past bij het partijprogramma van HvW. Hendrickx ziet dat anders en blijft erbij dat zijn partij februari veel te snel vindt.
Koetsier belooft nogmaals dat de aanrijtijden scherp in de gaten worden gehouden. “Maar het is niet duidelijk hoe groot de gevolgen zijn”, roept hij nog eens waarna het voorstel met twintig stemmen voor en één tegen wordt aangenomen.
Wethouder Wim Koetsier vertelt in West Wordt Wakker over de invoer van 30km zones in Wassenaar:
Telefoon Redactie
071 - 5425160