Tijdens het Zomerfeest van de Fortgensschool in Voorschoten werd de nieuwe bibliotheek van de basisschool feestelijk geopend. De vernieuwde bibliotheek volgt nu het landelijke programma ‘Bibliotheek op school’.
Adjunct-directeur Sandra Joziasse is blij met de vernieuwing: “Er is heel hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen en het ziet er prachtig uit.” In de bibliotheek is een leeshoek ingericht met een groene kast in de vorm van een boom, staan er twee tafels waar leerlingen aan kunnen werken en lezen en staan er nu boekenkasten van verschillende hoogtes.
Bibliotheek op school
Marijn van Drooge is werkzaam bij de bibliotheek in Voorschoten en is nu wekelijks op de Fortgensschool te vinden. Haar werk is tweedelig: zij is werkzaam in de bibliotheek van de school en zij geeft leesbevorderingstips aan zowel leerlingen als leerkrachten.
De bibliotheek in de Fortgensschool werkt bijna hetzelfde als een algemene bibliotheek zoals die aan de Wijngaardenlaan. Er is dan ook een uitleensysteem. Kinderen kiezen boeken uit die zij kunnen lenen, scannen deze en kunnen deze voor een bepaalde tijd lenen. Door de boeken te scannen komen deze op de naam van de leerling te staan. Zo kan de school inzien hoeveel er gelezen wordt en welke boeken gelezen worden.
Hulp van de ouders
De realisatie van de nieuwe bibliotheek koste veel tijd en inzet. Sandra Joziasse: “We hebben een heleboel super fanatieke ouders gehad die hier meerdere keren per week zijn geweest om alle boeken in de goede categorieën in te delen, te stickeren en te zorgen dat het systeem gaat werken.”
De ouderraad heeft geholpen met de inrichting. De blikvanger van de bibliotheek, de groene kast in de vorm van een boom, is ook door de ouderraad gedoneerd. “We zijn heel blij met het resultaat”, aldus Joziasse.










Telefoon Redactie
071 - 5425160