De Witte Anjer is een symbool geworden voor erkenning en waardering van veteranen.
De Witte Anjer is een symbool geworden voor erkenning en waardering van veteranen. (Foto: Centraal+)

Veteranenbijeenkomst in Oegstgeest staat in het teken van ontmoeting, erkenning en herinnering

De jaarlijkse veteranenbijeenkomst in Oegstgeest vindt op vrijdag 26 juni plaats onder bijzondere omstandigheden. Vanwege de verwachte hoge temperaturen heeft de gemeente besloten het programma grotendeels binnenshuis te organiseren. Burgemeester Emile Jaensch benadrukt dat het comfort en de gezondheid van de aanwezigen voorop staan. “Wij proberen de ruimte waarin we onze veteranen ontvangen zo koel mogelijk te maken,” zegt hij. Om die reden vervalt onder meer het gebruikelijke moment buiten bij het anjerperkje voor het gemeentehuis. Ook de traditionele groepsfoto wordt niet op het bordes gemaakt, maar waarschijnlijk in de hal van het gemeentehuis.

Burgemeester Jaensch in gesprek met presentator Elmar Bus.

Veteranen uit verschillende generaties
Tijdens de bijeenkomst ontvangen de burgemeester en het gemeentebestuur naar verwachting vijftig veteranen. De aanwezigen vertegenwoordigen verschillende generaties militairen en missies. Het gaat onder meer om veteranen die tientallen jaren geleden deelnamen aan vredesmissies in Libanon, maar ook om militairen die actief waren in Afghanistan of tijdens hun dienstplicht in het voormalige Joegoslavië zijn uitgezonden. Daarmee lopen de leeftijden van de genodigden sterk uiteen. “Als ik kijk naar de leeftijden hebben we mensen van negentig, maar ook van in de twintig die we dan verwelkomen met partner,” vertelt Jaensch.

Volgens de burgemeester hebben veel veteranen onder moeilijke en soms gevaarlijke omstandigheden gediend. Hij vindt het daarom belangrijk dat de gemeente jaarlijks een moment organiseert waarop hun inzet en ervaringen centraal staan. “Ik kijk er altijd ontzettend naar uit om we de veteranen die zoveel gedaan hebben voor onze vrijheid in het zonnetje te zetten.”

Mentale gevolgen en historische verhalen
Naast het informele karakter krijgt de bijeenkomst ook een inhoudelijk programma. Medewerkers van Centrum 45, dat is gevestigd naast het gemeentehuis, verzorgen een toelichting op hun werkzaamheden. De organisatie begeleidt mensen die psychische klachten hebben overgehouden aan oorlog, geweld of uitzendingen. Volgens Jaensch is dat een belangrijk onderdeel van de middag, omdat ook onder de aanwezige veteranen mensen kunnen zijn die nog altijd de gevolgen van hun ervaringen met zich meedragen. “Ik realiseer me ook dat onder de huidige veteranen wellicht ook wel mensen zijn met trauma’s uit het verleden.”

In zijn toespraak staat de burgemeester daarnaast stil bij de koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij wijst op de belangrijke bijdrage van Nederlandse koopvaardijbemanningen, van wie velen jarenlang niet naar huis konden terugkeren en een groot deel de oorlog niet overleefde. Ook inwoners van Oegstgeest maakten destijds deel uit van die geschiedenis. Een bezoek aan een tentoonstelling in een museum in Katwijk vormde voor Jaensch aanleiding om dit onderwerp tijdens de bijeenkomst extra aandacht te geven.

Blauwe hap
Een vast onderdeel van het programma is de zogenoemde ‘blauwe hap’, een traditionele Indische maaltijd die binnen de krijgsmacht een bekende traditie is. De maaltijd wordt geserveerd door het college van burgemeester en wethouders, dat zelf de borden opschept voor de gasten. Daarmee wil de gemeente niet alleen waardering uitspreken, maar ook bijdragen aan een informele sfeer waarin ontmoeting en onderlinge gesprekken centraal staan. De jaarlijkse bijeenkomst vormt daarmee zowel een moment van erkenning voor veteranen als een gelegenheid om stil te staan bij hun inzet, de impact van militaire missies en de betekenis van vrijheid voor de samenleving.

Advertentie

Maatschappij Oegstgeest


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×