
De gemeenteraad van Zoeterwoude sprak donderdagavond over een nieuwe laadvisie. Een document waarin staat dat er de komende jaren fors meer laadpunten voor elektrische voertuigen in Zoeterwoude moeten komen. Met de visie, die overigens nog niet is vastgesteld, gaat een wens van met name CDA Zoeterwoude in vervulling. Toch zijn de Christendemocraten niet alleen maar positief.
CDA-raadslid Max van Mil: “Wij steunen de overstap naar elektrisch rijden en de laadvisie, we hebben hier tenslotte zelf om gevraagd, maar we moeten er wel op letten dat dit niet ten koste gaat van de toch al schaarse parkeerplaatsen. Als je ergens een laadpaal neerzet, mag een benzine-auto daar niet meer parkeren. Sterker nog, twee, want één paal heeft twee laadpunten. We zijn absoluut positief, maar er zitten nog wel een hoop haken en ogen aan. Je moet het met z’n allen gewoon goed regelen”, aldus Van Mil.
Eerst alternatieven benutten
Volgens het CDA moet de gemeente eerst kijken naar laadmogelijkheden buiten de openbare parkeerplaatsen. Hij wijst op inwoners die thuis kunnen laden, semi-private locaties zoals bedrijven en instellingen en mogelijkheden met kabelgoten. “Stimuleer juist mensen die ruimte hebben om hun eigen auto thuis op te laden. Kijk eerst naar semi-private plekken zoals bij het zwembad of Swetterhage en pas daarna naar oplossingen in de openbare ruimte.”
Progressief Zoeterwoude sluit zich, bij monde van raadslid Marin Pannebakker, volledig aan bij het betoog van het CDA. “Wij zijn het volledig eens met de heer Van Mil. De parkeerdruk kan zomaar toenemen, ook als het aantal voertuigen gelijk blijft. Een punt van aandacht. Maar onze partij moedigt elektrisch rijden zeker aan.”
Eindelijk
De VVD maakt zich minder zorgen. “Eindelijk, ik kan niet wachten tot er meer laadpalen komen. We lopen ontzettend achter. We hebben momenteel maar 16 laadplekken en sinds 2020 zijn er geen laadpalen meer bijgeplaatst”, reageert VVD raadslid Margriet Jansen.
Kleeftarief
Belang van Zoeterwoude raadslid Mathieu Paardekooper noemt in het debat als eerste de wens om een ‘kleeftarief’. “Overdag zijn mensen met hun auto weg. Als ze dan ’s avonds thuiskomen en hem aan de lader zetten moeten we ervoor zorgen dat ze hem als hij opgeladen is weer weghalen. Kan daar een kleeftarief of -boete voor komen? Extra kosten om te voorkomen dat mensen de auto dag en nacht bij de laadpaal laten staan”, vraagt hij. Het CDA ziet een dergelijke oplossing ook wel zitten.
Verdubbeling van het aantal laadpalen
Dan is het de beurt aan verantwoordelijk wethouder Edwin Veldhuizen. Hij onthult dat Zoeterwoude er in de komende anderhalf jaar zeventien laadpalen bij krijgt. “Die hebben we via een concessie van de provincie in ieder geval kunnen waarborgen. Daarmee wordt het totaal aantal palen in het dorp verdubbeld. Het is in ieder geval een begin”, zegt Veldhuizen. Een bescheiden begin, want in de visie is te lezen dat Zoeterwoude in 2030 eigenlijk 173 extra laadpalen nodig heeft.
Stroomnet
Ook de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet speelt een belangrijke rol. “Na die 17 laadpalen lopen de wachtlijsten op vanwege de netcongestie. Hoe het verder loopt is nu nog niet te zeggen”, stelt de wethouder. Het plaatsen van laadpalen op semi-publieke locaties, zoals Swetterhage, is volgens Veldhuizen lastig. “We kunnen het gesprek aangaan, maar als gemeente kunnen wij daar niet zomaar over besluiten. We zijn geen eigenaar van de grond”, legt hij uit.
Parkeerdruk
Veldhuizen verwacht echter niet dat de komst van meer laadplekken de situatie fors zal verslechteren. “De meeste mensen die een elektrische auto kopen, vervangen daarmee een benzineauto. Per saldo denk ik niet dat het probleem groter wordt. Dat het parkeerprobleem op veel plaatsen speelt is duidelijk, maar dat is een andere discussie waar we zeker over gaan nadenken.”
Binnenkort neemt de gemeenteraad een besluit over de laadvisie van Zoeterwoude.
Max van Mil en Edwin Veldhuizen over de laadvisie voor Zoeterwoude:
Telefoon Redactie
071 - 5425160