(Foto: Vera Warmenhoven)

Effecten van het mobiliteitsbeleid onderzocht: gevoel van verkeersveiligheid is afgenomen

De effecten van het mobiliteitsbeleid in Leiden zijn bekend, dit maakt wethouder Ashley North bekend. De resultaten laten zien dat het autoverkeer beter doorrijdt, loop- en fietsroutes zijn verbeterd en er veel groen is bijgekomen. Tegelijkertijd is echter het aantal verkeersongevallen toegenomen, en daarmee ook het gevoel van veiligheid afgenomen.

De tussentijdse resultaten zijn op 24 april bekendgemaakt door de wethouder. Hierin staan de resultaten en effecten van het mobiliteitsbeleid, gebaseerd op verschillende onderzoeken en enquêtes. De cijfers en conclusies betreffen de periode sinds de invoering van het beleid, 2021, tot 2024. Er zijn verschillende bevindingen gedaan op onder andere het gebied van vergroening, veiligheid en parkeerplaatsen.

Autoverkeer
Wat betreft auto’s is er een enorme daling van verkeer in de binnenstad te zien. Zo is de Steenschuur Noord nu niet meer met de auto bereikbaar. Verder is er een daling van 75 procent van het autoverkeer op de Breestraat. Ook buiten de binnenstad is een sterke daling zichtbaar, vooral door de opening van de Corbulotunnel. Zo is er 26 procent minder verkeer op de Europaweg en 47 procent minder autoverkeer op de Churchilllaan.

Parkeren
Ondanks dat er parkeerplekken zijn verdwenen in Leiden, is de tevredenheid over parkeren bij zowel thuis als voor bezoek toegenomen. Zo is 77 procent van de inwoners tevreden over parkeren bij hen thuis, voorheen was dit 65 procent.

Voetgangers, fiets en OV
Onderdeel van het mobiliteitsbeleid is ook de inzet op alternatieve vervoersmiddelen. Zo is er veel aandacht besteed aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Er wordt gemeld dat er 22 looppadprojecten zijn voltooid, waardoor voetgangersgebieden veiliger zijn geworden. Ook fietspaden zijn verbeterd, onder andere op de Schipholweg en Haagweg. Verder zijn er 1300 fietsparkeervoorzieningen toegevoegd. Het resultaat hiervan is zichtbaar in de toename van het aantal fietsers: van 69.952 naar 74.562.

Het openbaar vervoer is eveneens aangepakt. De gemeente heeft zich ingezet om 140 bushaltes toegankelijker te maken. Zodat mensen die slecht ter been zijn ook met het openbaar vervoer kunnen gaan. Daarnaast is de centrumroute toegevoegd, zodat het OV beter door de binnenstad kan rijden en de Breestraat een veiligere en comfortabelere plek is geworden voor fietsers.

De resultaten van deze inzet zijn terug te zien in de cijfers, waaruit blijkt dat steeds meer inwoners lopend, per (brom-/snor) fiets, scooter of met het OV reizen. Er is een stijging van zo’n 2 procent te zien. Inmiddels reist 97 procent van de inwoners op deze manieren naar de binnenstad.

Verkeersveiligheid
In Leiden is, ondanks de inzet voor veiligere wegen, het gevoel van veiligheid gedaald. Waar voorheen 87 procent van de inwoners zich altijd of meestal veilig voelde in het verkeer, is dat nu nog maar 79 procent. Dit is, naast in Leiden, ook een landelijke trend. In Leiden is ook het aantal ongevallen toegenomen, wel benoemd de wethouder in het rapport dat dit mogelijk is vanwege de corona periode. Toen waren er minder ongelukken aangezien er minder verkeer op de weg was. Wel zijn het aantal aandachtslocaties met zes of meer letselongevallen in de afgelopen drie jaar is gestegen van negen naar veertien.

Vooral fietsers ervaren een verminderd gevoel van veiligheid. Voor het college blijft dit een belangrijk aandachtspunt. Zo worden ook verschillende wegen van 50 km/u veiliger gemaakt door ze om te vormen naar 30 km/u, en worden knelpunten aangepakt.

Groen
In de stad is ook aandacht besteed aan het vergroenen van de omgeving. Zo zijn er 248 bomen geplant en is er meer dan twaalfduizend vierkante meter aan groen toegevoegd in de afgelopen jaren. Extra bomen zorgen voor schonere lucht en minder hittestress. Daarnaast versterken bomen en groen de biodiversiteit en dragen ze bij aan een visueel aantrekkelijke stad, waar ruimte is voor ontspanning en recreatie. Een onderdeel van deze vergroening is het omvormen van vele parkeerplekken tot groene zones.

Advertentie

Leiden Maatschappij Politiek


Studio
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@centraalplus.nl

Telefoon Redactie
071 - 5425160

Privacy Policy

×